סויה לשיפור התפקוד הקוגניטיבי לאחר מנופאוזה (Obstet Gynecol)

מסקירה חדשה עולה כי סויה ואיזופלבונים של סויה מביאים לשיפור התפקוד הקוגניטיבי בנשים מתחת לגיל 65, אך התועלת שלהם מוגבלת בנשים מעל גיל 65.

לדברי החוקרים, הצריכה התזונתית של סויה בארצות הברית גדלה בשיעור של פי שבע ב-15 השנים האחרונות, כאשר כשליש מהאמריקאים צורכים מזונות או משקאות סויה בתדירות של לפחות פעם בחודש.

חרף עליה זו, הצריכה התזונתית של סויה בארצות הברית נותרה הרבה מתחת לזו שבאסיה. למרות שהשכיחות של צריכת תוספי סויה אינה-ידועה, קרוב לאחד מכל עשרה מבוגרים בארצות הברית נטל תוספי סויה לפי סקר משנת 2002.

החוקרים כותבים כי בנשים הסובלות מתסמיני מנופאוזה תתכן תועלת למינון התחלתי של 50 מ”ג ליום של איזופלבונים, למשך לפחות 12 שבועות. בנשים המגיבות לטיפול, ניתן להמשיך בטיפול תוך ניטור אחר תופעות לוואי.

בחלק מהנשים לא יהיה שיפור בתסמינים בשל ייצור לא-מספק של Equol במעיים בעקבות מתן איזופלבונים.  תוספים המכילים S(-)-equol עשויים להועיל לחלק מהנשים. לאיזופלבונים מבוססי-סויה יעילות מתונה בהקלה על תסמיני מנופאוזה.

ממחקרים תצפיתיים עלה כי צריכת מוצרי סויה לוותה בסיכון מופחת לסרטן שד וסרטן רירית הרחם. עם זאת, ההשפעה של איזופלבונים על השד והרחם היא מורכבת, עם ממצאים סותרים.

היעילות של איזופלבונים על העצם לא הוכחה, והתועלת הקרדיווסקולארית של סויה עדיין מצויה בשלבי מחקר.

אין עדויות משכנעות אודות התועלת של איזופלבונים על צפיפות העצם בנשים לאחר מנופאוזה; לכן, דרושים מחקרים נוספים בבני אדם.

כמו כן, ישנה השערה לפיה לאיזופלבונים תועלת קוגניטיבית, עם מחקרים קליניים תומכים בנשים מתחת לגיל 65 שנים, אך בנשים מעל גיל 65 תועלת מעטה בלבד.

Obstet Gynecol. 2011;18:732-753

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה