בית המשפט העליון בארצות הברית ביטל את חוק איסור שיתוף המידע אודות מרשמים עם חברות תרופות

מאת ד”ר אולה קראסיק

בית המשפט העליון של ארצות הברית ביטל את חוק Vermont אשר אסר על השימוש ברשומות רפואיות אודות מתן מרשמים לתרופות לצרכי שיווק. בהצבעה של 6 מול 3 ביטל בית המשפט את החוק משנת 2007 אשר אסר שיתוף מידע בצורה של העברת מידע אודות מרשמי תרופות על מנת לקדם שיווק של תרופות מרשם ללא הסכמת הרופא אשר נתן את המרשם.

היוזמה לביטול החוק באה מחברות המתמחות באיסוף ומכירת מידע שיווקי אודות שימוש בתרופות, כגון IMS Health, Verispan, Source Healthcare Analytics . חברי בית המשפט העליון אשר הצביעו על הצעת ביטול חוק סודיות המרשמים של Vermont התבססו על הטענה כי חוק זה מפר את זכות חופש הדיבור השיווקי ועל ידי כך מפר את אחת מזכויות הבסיס לפי החוקה האמריקאית. חוקים מסוג זה קיימים ב-3 מדינות בלבד בארצות הברית Vermont, Maine, New Hampshire , למרות שחוקים דומים הוצעו בכ-25 מדינות במהלך 3 השנים האחרונות.

חברות התרופות משקיעות כ-8 מיליארד דולרים בשנה על מאמצי שיווק לרופאים, ומשתמשות במידע אודות מנהגי רישום התרופות של הרופאים על מנת להתאים באופן המיטבי את הצעותיהן לרופאים. החברות שמתמחות באיסוף מידע ציינו כי המידע אודות מנהגי הרופאים לרישום תרופות עוזר למעקב אחר נושאי בטיחות של תרופות חדשות, להורדת מחירים ולצרכי מחקר.

מדינת Vermont ציינה בתגובה כי החוק האמור מיועד להגן על פרטיות הרופאים וכן להוזיל את מחירי התרופות על ידי קידום תרופות גנריות זולות יותר, אשר אינן משווקות באופן משמעותי כמו תרופות סימן רשום. בתי המרקחת ב-Vermont חייבים לנהל רישום הכולל מידע אודות תרופת המרשם, שם וכתובת הרופא שרשם את המרשם, שם התרופה ומינונה, תאריך ומקום רכישת התרופה, וכן גיל ומין המטופל. החוק ב-Vermont אוסר על בתי המרקחת לחלוק מידע זה עם גורמים חיצוניים, וכן מאפשר לרופאים זכות הסכמה לפני העברה או מכירה של מידע זה לצרכי שיווק.

הנציגים המשפטיים של חברות התרופות טענו כי מדובר באפליה אשר מציבה קשיים בפני העברת המסר של החברות לרופאים. איגוד הרופאים האמריקאי, ה-AMA (או American Medical Association ) תמך בשיתוף המידע, אך רק על בסיס הסכמה אישית של הרופאים. על כן יצר ה-AMA את תוכנית הגבלת המידע על ידי רופאים, אשר איפשרה לרופאים לאפשר שיתוף מידע לצרכי מחקר.

לפי סקר רופאים, נראה כי רב הרופאים מתנגדים לשיתוף מידע ורואים בשיתוף מסוג זה פגיעה בפרטיותם. על השאלה האם היו הרופאים מסכימים לשתף מידע על רישום מרשמים עם חברות תרופות, 81% ענו “לא” ו-19% ענו “כן”. על השאלה האם ראו הרופאים באיסוף מידע זה פגיעה בפרטיותם, 65.3% ענו “כן”. כשנשאלו על דעתם הכללית בנושא שיתוף המידע, רק 3% ציינו כי הם תומכים בשיתוף מידע, 65.3% היו נגד, והשאר נמנעו.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה