חשיבות מדידות ביתיות מרובות של ערכי לחץ דם (Ann Intern Med)

ממחקר חדש עולה כי בקבלת ההחלטות אודות הטיפול הטוב ביותר ביתר לחץ דם יש להתבסס על מדידות מרובות של לחץ הדם של המטופל, עם עדיפות למדידות ביתיות. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

החוקרים ערכו ניתוח משני של מחקר מבוקר ואקראי לשיפור הטיפול ביתר לחץ דם, הקרוי HINTS (Hypertension Intervention Nurse Medicine Telemedicine Study), שכלל 444 משתתפים, רובם גברים, עם יתר לחץ דם לא-מאוזן, שהיו במעקב במשך 18 חודשים.

לחץ הדם נמדד באופן חוזר באמצעות שלוש גישות: מדידות לחץ דם סטנדרטיות במסגרת מחקר במרווחים של שישה חודשים; מדידות לחץ דם במרפאה במהלך ביקורים במרפאות; ומדידות לחץ דם ביתיות באמצעות מוניטור המשדר את הערכים באופן אלקטרוני.

במהלך 18 חודשים תועדו למעלה מ-100,000 מדידות לחץ דם, עם שונות נרחבת בשיעור לחצי דם סיסטוליים מאוזנים, כאשר 28% סווגו כמאוזנים לפי מדידות במרפאה, 47% לפי מדידות ביתיות ו-68% לפי מדידות בתנאי מחקר. לא ניתן היה לקבוע איזון או חוסר-איזון של לחץ הדם בוודאות של 80% על-בסיס מדידה סיסטולית חד-פעמית במרפאה בטווח 120-157 מ”מ כספית.

החוקרים מצאו כי ההשפעה של שונות במדידות של אותו מטופל ניתנת לצמצום משמעותי ע”י עריכת ממוצע של מספר מדידות, עם הדיוק הגבוה ביותר עם חמש עד שש מדידות.

המסר למטופלים הינו כי קשה לרופאים לקבוע אם לחץ הדם מאוזן או לאו, ללא עריכת מדידות מרובות. כמו כן, לעיתים קרובות ישנו הגדל גדול וחשוב בין מדידות לחץ דם שנערכו במרפאה ובין מדידות ביתיות. הקפדה על מדידות לחץ דם ביתיות והבאת התוצאות לרופא תסייע לרופא המטפל לקבל החלטות באופן טוב יותר אודות הטיפול בחלק מהמקרים, הדבר עשוי לחסוך טיפול תרופתי מיותר.

Ann Intern Med 2011; 154:781-788

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה