הפסקות ממושכות יותר בעיסויי לב לפני וסביב מתן שוק חשמלי קשורות בהשרדות נמוכה יותר (מתוך Circulation)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של כתב העת Circulatioin עולה כי הפסקות ארוכות יותר בבצוע עיסויי לב במטופלים עם דום לב לפני וסביב מתן שוק חשמלי, קשורות בהשרדות נמוכה יותר של המטופלים.

במהלך בצוע החייאה עם שימוש בשוק חשמלי, מופסקים עיסויי הלב סביב מתן השוק. המחקר זה בדקו החוקרים את הקשר בין משך ההפסקות בעיסויים סביב השוק לבין השרדות המטופלים.

החוקרים כללו במחקר זה 815 מטופלים עם דום לב מחוץ לבית החולים אשר התייצגו עם קצב לב המאפשר מתן שוק חשמלי (כלומר פרפור חדרים או טכיקרדיה חדרית ללא דופק) ואשר עברו החייאה אשר כללה מתן של לפחות שוק חשמלי אחד. החוקרים עקבו אחר השרדות המטופלים עד לשחרור מבית החולים.

החוקרים מצאו כי סיכויי ההשרדות היו נמוכים יותר באופן משמעותי במטופלים עם הפסקה בעיסויים לפני מתן השוק של 20 שניות או יותר (יחס סיכויים של 0.47, CI 95% 0.27-0.82), וכן עם הפסקות של 40 שניות או יותר סביב מתן השוק (יחס סיכויים של 0.54, CI 95% 0.31-0.97) בהשוואה למטופלים עם הפסקה בעיסויים לפני מתן השוק של פחות מ-10 שניות, והפסקות סביב מתן השוק של פחות מ-20 שניות.

משך ההפסקה בעיסויים לאחר מתן השוק לא נמצאה קשורה באופן בלתי תלוי בשינוי משמעותי בסיכויי ההשרדות. ניתוח סטטיסטי של הנתונים הדגים כי כל עליה של 5 שניות בהפסקה בעיסויים הן לפני והן סביב מתן השוק מורידה את סיכוי ההשרדות עד לשחרור מבית החולים ב-14-18%. לא נמצא קשר דומה בין משך ההפסקה לאחר מתן השוק לבין השרדות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במטופלים עם דום לב המתייצגים עם קצב המאפשר מתן של שוק חשמלי, הפסקות ארוכות יותר בעיסויי הלב לפני וסביב מתן השוק נמצאו קשורות באופן בלתי תלוי בירידה בסיכוי השרדות המטופלים עד לשחרור מבית החולים. החוקרים מציינים כי ניתן יהיה לקצר בעתיד את ההפסקה בעיסויים לפני מתן השוק החשמלי על ידי שינויים עדינים בתוכנת הדפיברילטורים האוטומטיים וכן על ידי עדכון והכשרת מגישי עזרה ראשונה.

Circulation, June 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה