שיעור ההארעות של פרפור פרוזדורים נמצא גבוה יותר במטופלים עם סיכון וסקולרי גבוה (מתוך כנס ESH)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס יתר לחץ דם של האיגוד הארופאי ליתר לחץ דם עולה כי פרפור פרוזדורים חדש נפוץ יותר במטופלים עם סיכון וסקולרי גבוה.

מחקר זה בדק מחדש תוצאות של מחקרים ONTARGET ו-TRANSCEND . במחקרים אלה השתתפו מטופלים עם סיפור של התקף לב בעבר, ארועי מוחי, מחלת עורקים פריפריים, או סכרת עם סיבוכים כלומר מטופלים בסיכון גבוה מבחינה וסקולרית. לאחר הוצאת כל המטופלים עם פרפור פרוזדורים קיים, נשארו החוקרים עם מאגר מידע אודות מעל 30,000 מטופלים.

החוקרים מצאו כי מטופלים אלה נמצאים בסיכון גבוה יותר מהאוכלוסיה הכללית לפתח פרפור פרוזדורים, ועל כן מציעים לטפל בהם בצורה אגרסיבית יותר. בנוסף, מצאו החוקרים כי במטופלים אלה פרפור פרוזדורים נוטה להיות קשור בסיכון גבוה יותר לסיבוכים חמורים, כגון אי ספיקת לב ומוות, במהלך טווח זמן קצר יחסית. כמו כן מצאו החוקרים קשר בין היקף האגן לבין ההתפתחות של פרפור פרוזדורים.

במהלך המחקרים בוצע אק”ג 12 חיבורים בתחילת המחקר, לאחר שנתיים ולאחר 5 שנים של מעקב. לאחר מעקב ממוצע של 4.7 שנים מצאו החוקרים כי שיעור ההארעות של פרפור פרוזדורים חדש היה 1.5 מתוך 100 מטופלים בשנה. שיעור זה השתנה לפי הגיל עם שיעור של 1% במטופלים בגיל נמוך מ-60 לעומת שיעור של 2% במטופלים מעל גיל 60. שיעורים אלה גבוהים באופן משמעותי משיעור ההארעות של פרפור פרוזדורים באוכלוסיה הכללית.

פרפור פרוזדורים חדש נמצא קשור במספר גורמי סיכון ידועים, כגון יתר לחץ דם (סיכון גבוה ב-34%), גיל, מוצא, רמת קראטינין, והיפרטרופיה של חדר שמאל. גם השמנה נמצאה קשורה בהתפתחות פרפור פרוזדורים. באופן ספציפי, היקף האגן (ולא היקף המותניים) נמצא קשור באופן החזר ביותר לסיכון לפתח פרפור פרוזדורים. סכרת לא נמצאה כגורם סיכון לפרפור פרוזדורים באוכלוסיה זו.

החוקרים מצאו כי מטופלים אשר פיתחו פרפור פרוזדורים הדגימו יחס סיכון גבוה יותר בהשוואה למטופלים שלא פיתחו פרפור פרוזדורים לתמותה קרדיווסקולרית (יחס סיכון של 1.22), לאי ספיקת לב (יחס סיכון של 2.89), לארוע מוחי (יחס סיכון של 1.14) ולתמותה מכל סיבה (יחס סיכון של 1.08). מעניין לציין כי המטופלים אשר פיתחו פרפור פרוזדורים הדגימו שיעור נמוך יותר של ארועים לבביים (יחס סיכון של 0.64).

European Society of Hypertension (ESH) 2011: 21st European Meeting on Hypertension

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה