קריטריונים חדשים לבצוע אקו לב מפחיתים שיעור הזמנות בשל אינדיקציות לא ברורות (מתוך כנס איגוד אקוקרדיוגרפיה)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס המדעי השנתי של American Society of Echocardiography עולה כי שימוש בקריטריונים חדשים לבצוע אקו לב (appropriate use criteria AUC ) עשוי להפחית בחצי את מספר הזמנות האקו בשל אינדיקציות בלתי ברורות. במחקר זה בדקו החוקרים 400 פרוצדורות של אקו לב. לפי הקריטריונים החדשים, 12.7% מההזמנות היו בשל אינדיקציות בלתי ברורות, בעוד שלפי הקריטריונים החדשים, רק 5.3% מההזמנות היו בשל אינדיקציות בלתי ברורות.

החוקרים מציינים כי הקריטריונים החדשים מבדילים בצורה פשוטה וברורה יותר בין אינדיקציות מתאימות ולא מתאימות. קריטריונים אלה מתבססים על נתונים קליניים, כמו גם על דעות מומחים, אך יש לזכור כי שיפוט קליני עדיין מהווה מרכיב חשוב ביותר בקבלת ההחלטה. כלומר, אם הקריטריונים לא תומכים בבצוע אקו, אך הרופא חושב כי יש לאקו משמעות וחשיבות להמשך הטיפול ולקבלת ההחלטות הקליניות, יש מקום לבצע אקו למרות הקריטריונים.

הקריטריונים החדשים, אשר פורסמו במרץ 2011 התבססו על מעל 200 תרחישי מטופלים, והיוו פרי של מאמץ משותף של מספר איגודים. על מנת לבחון את השפעת עדכון הקריטריונים, עקבו החוקרים אחר כ-450 פרוצדורות של אקו לב. מספר האינדיקציות אשר לא היו מסווגות בעבר או נחשבו לא ברורות ירד עם הקריטריונים החדשים. החוקרים מצאו כי מספר הזמנות האקו בשל אינדיקציה מתאימה עלה (92.6% לעומת 86.1%), אך במקביל עלה גם מספר ההזמנות בשל אינדיקציה לא מתאימה (2.1% לעומת 1.2%). האינדיקציה הלא מתאימה הנפוצה ביותר היית TTE (או transthoracic echocardiography ) כחלק ממעקב רוטיני אחר מסתם תותב. האינדיקציה הלא ברורה הנפוצה ביותר הייתה TTE כחלק מהערכה לבבית טרום ניתוחית.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה