תחלואה ותמותה לאחר carotid endarterectomy ולאחר carotid stenting – נשים לעומת גברים (מתוך J Vasc Surg)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של כתב העת Journal of Vascular Surgery עולה כי שיעור הארועים המוחיים לאחר carotid endarterectomy או לאחר carotid stenting דומה בין נשים לגברים. באופן כללי, שיעור התמותה הכולל לאחר שנה אחת נמצא גבוה יותר לאחר carotid stenting .

מחקרים אקראיים בעבר העלו את שאלת היעילות של carotid endarterectomy (CEA) בנשים, במיוחד נשים אסימפטומטיות. חלקם הדגימו עליה בארועים מוחיים לאחר ניתוח CEA . במחקר זה בדקו החוקרים תוצאות של CEA בנשים לעומת גברים, וכן תוצאות של carotid angioplasty and stenting (CAS) בנשים לעומת גברים.

החוקרים השתמשו במאגרי מידע לאומיים בטווח הזמן בין 2004-2005, ועקבו אחר שיעור ארועים מוחיים ותמותה לאחר CEA או CAS . מתוך מעל 54,500 התערבויות, 94.2% היו CEA ו-5.8% היו CAS , עם 42.3% נשים.

החוקרים מצאו סיכוי דומה להיות סימפטומטיים בין גברים ונשים (5.3% ו-5.3%, P=0.8 ). נשים עברו CAS בשיעור נמוך יותר מגברים (5.4% לעומת 6.1%, P<0.001 ). שיעור הארועים המוחיים סביב CEA וכן סביב CAS נמצא דומה בין גברים לנשים (1.0% ו-1.0%, P=0.9 עבור CEA , או 2.7% לעומת 2.0%, P=0.2 עבור CAS ). בנשים סימפטומטיות היה שיעור גבוה יותר של ארוע מוחי סביב הניתוח יחסית לגברים סימפטומטיים (3.8% לעומת 2.3%, P=0.03 ). בנשים אסימפטומטיות נמצא שיעור נמוך יותר של ארוע מוחי לאחר CEA מאשר לאחר CAS (שיעור של 0.9% לעומת 2.1%, P<0.001 ). שיעור התמותה הכולל לאחר שנה אחת מההתערבות נמצא גבוה יותר במטופלים שעברו CAS בהשוואה למטופלים שעברו CEA (שיעור תמותה של 9.9% לעומת 6.1%, P<0.001 ).

החוקרים מסכמים וכותבים כי החשש לארועים מוחיים לאחר CEA בנשים אסימפטומטיות לא בוסס במחקר זה. שיעור הארועים המוחיים בקרב נשים סימפטומטיות נמצא גבוה יותר מאשר בגברים סימפטומטיים, אם כי עדיין בגדר הסביר. נשים עברו CAS בשיעור נמוך יותר מגברים. התוצאות בקרב נשים הדגימו עדיפות ל-CEA על CAS , במיוחד בנשים אסימפטומטיות.

J Vasc Surg, June 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה