האם טיפול ב-Colchicine עשוי לסייע במניעת Post-pericardiotomy syndrome? (מתוך American Journal of Cardiology)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

ממטה-אנליזה חדשה אשר פורסמה בגיליון מאי של ירחון American Journal of Cardiology עולה כי מתן Colchicine לאחר ניתוח לב מביא לירידה בסיכון להתפתחות Post-pericardiotomy syndrome (PPS). לדברי החוקרים, הראיות מצביעות על כך שישנה תועלת למתן קולכיצין ומספקות אסטרטגיה טיפולית חדשה למניעת מצב זה.

החוקרים מציינים כי תסמונת פוסט-פריקרדיוטומיה מופיעה ב-10-40% מחולים העוברים ניתוח לב ועשויה להיות קלה עד חמורה, ולעיתים אף להצריך פריקרדיוצנטזיס או תוראקוצנטזיס. לאחרונה, הוצעו מספר תכשירים המשמשים לטיפול במצב זה כטיפולים אפשריים למניעתו, אולם טרם בוצעה עד כה סקירה סיסטמטית של הספרות.

לשם כך, סקרו החוקרים את הספרות המקצועית ואיתרו 343 מחקרים העשויים להיות רלוונטיים לשאלה זו, הבוחנים מניעה ראשונית תרופתית של PPS. בסופו של דבר, ארבעה מחקרים קליניים מתאימים נכללו בניתוח הנתונים.

לדברי החוקרים, אחד המחקרים אשר נכלל במטה-אנליזה הינו מחקר שבוצע ללא הקצאה אקראית של החולים, ובו בוצעה השוואה בין חולים המטופלים ב-Aspirin ובין חולים בקבוצת ביקורת-היסטורית. שלושת המחקרים הנותרים הינם מחקרים כפולי סמיות שבוצעו בהקצאה אקראית, מהם אחד שהשווה בין Methylprednisolone ובין תרופת דמה, ושניים שהשוו בין Colchicine ובין תרופת דמה.

תוצאות המחקרים אשר בחנו את השימוש באספירין ובמתילפרדניזולון כמניעה ראשונית של PPS היו שליליות, עם יחס סיכויים ל-PPS של 1.13 ו-1.00, בהתאמה. מאידך, כאשר בוצעה מטה-אנליזה של נתוני המחקרים יחד, נמצא כי השימוש בקולכיצין היה קשור בסיכון מופחת להתפתחות PPS (OR, 0.38).

החוקרים מבקשים להזהיר כי ל-Colchicine חלון תרפואטי צר, ולפיכך נדרש ניטור קפדני לאינטראקציות בין-תרופתיות ולהתפתחות תופעות לוואי. עם זאת, כאשר נעשה בתכשיר שימוש כראוי ונשללו התוויות-הנגד לטיפול, הרי שמתן פומי של קולכיצין הינו בטוח, הם מוסיפים.

החוקרים מסכמים כי הראיות הקליניות בנוגע למניעה ראשונית של Post-pericardiotomy syndrome עודן מוגבלות, וכי אף על פי כן המדובר במטה-אנליזה הראשונה של מחקרים קליניים אשר בחנו שאלה זו, המדגישה את הידע הקיים ואת הצרכים שנותרו ללא מענה בנושא קליני חשוב זה.

Am J Cardiol 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה