אורח חיים הכולל ישיבה ממושכת וצפיה בטלויזיה מעלה את הסיכון לתמותה, גם בהנתן פעילות גופנית קלה (מתוך כנס רפואת ספורט)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-58 של American College of Sports Medicine עולה כי שיעור התמותה באנשים עם אורח חיים הכולל ישיבה ממושכת (sedentary lifestyle ) גבוה יותר מהשיעור בקרב אנשים פעילים יותר. הדבר מתקיים גם כאשר האנשים עם אורח חיים הכולל ישיבה ממושכת מבצעים פעילות גופנית בינונית כפי שמומלץ.

במחקר זה העריכו החוקרים מעל 240,000 אנשים בגילאים 50-71 שנים, אשר השתתפו במחקר National Institutes of Health AARP Diet and Health Study . בתחילת המחקר כל המשתתפים היו חופשיים ממחלות ריאה, מחלות קרדיווסקולריות וסרטן. המשתתפים מלאו שאלון אשר העריך את זמן הישיבה במהלך היום, זמן צפיה בטלויזיה, וזמן המוקדש לפעילויות אחרות. בהמשך, עקבו החוקרים אחר שיעור התמותה בקרב המשתתפים במהלך מעקב של 8.5 שנים.

החוקרים מצאו כי אנשים אשר דווחו על צפיה בטלויזיה של 7 שעות או יותר ביום נמצאו בסיכון גבוה באופן משמעותי לתמותה מכל סיבה יחסית לאנשים אשר דווחו על פחות משעה אחת של צפיה בטלויזיה ביום (יחס סיכון של 1.61, CI 95% 1.47-1.76). כמו כן, נמצאו אנשים אלה בסיכון מוגבר לתמותה על רקע קרדיווסקולרי (יחס סיכון של 1.85, CI 95% 1.56-2.20) ולתמותה מסרטן (יחס סיכון של 1.22, CI 95% 1.06-1.40).

גם בקרב המשתתפים אשר דווחו על 4-7 שעות של פעילות גופנית בינונית עד מאומצת בשבוע, נמצא כי צפיה בטלויזיה במשך 5-6 שעות ביום קשורה בעליה של 50% בסיכון לתמותה מכל סיבה (יחס סיכון של 1.52, CI 95% 1.30-1.79) והכפלה כמעט בסיכון לתמותה מסיבות קרדיווסוקלריות (יחס סיכון של 1.98, CI 95% 1.41-2.77) בהשוואה לאנשים אשר דווחו על 7 שעות או יותר בשבוע של פעילות גופנית בינונית עד מאומצת וצפיה בטלויזיה של שעה או פחות ביום.

קשרים אלה נשארו גם לאחר תקנון לגיל, מין, עישון, תזונה, וגזע. החוקרים מציינים כי תוצאות אלה מדגימות כי פעילות גופנית מועטה לא בהכרח מבטלת את הנזק של ישיבה ממושכת. זאת בניגוד למחקרים קודמים אשר הדגימו כי פעילות גופנית בינונית עד מאומצת במשך 1-3 שעות בשבוע קשורה בירידה משמועתית בסיכון לתמותה מוקדמת. תוצאות מחקר זה מוסיפות לנתונים ההולכים ומצטברים אודות הנזק המשמעותי של אורח חיים הכולל ישיבה ממושכת. נראה כי נזק זה מבטל חלק מהיתרונות של פעילות גופנית. מומחה מהתחום ציין כי קיים צורך במחקרים עם הערכה מדוייקת ומפורטת יותר של הפעילות הגופנית, כמו גם של הישיבה הממושכת.

American College of Sports Medicine (ACSM) 58th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה