דוח מבקר המדינה על מערכת הבריאות, תגובות משה”ב והר”י

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס פירסם היום דו”ח ביקורת על מערכת הבריאות. פרק מיוחד ומרכזי בדו”ח הוקדש למצוקת האישפוז במחלקות הפנימיות. לעיון בדו”ח המלא בנושא זה – נא להקליק כאן.    ע”פ הדו”ח שיעורי התפוסה במחלקות הפנימיות גבוהות מהמקובל ב-OECD ומהרצוי ועל רקע זה זיהה המבקר נזקים העלולים להגרם לחולים כמו זיהומים, אישפוזים חוזרים, בעייה בטיפול בחולים מונשמים, אישפוז במחלקות לא מתאימות, סגירת חדרי מיון וטיפול לא מיטבי.

פרק נוסף הוקדש לתרומות במערכת הבריאות ובו מדווח על תרומות לבתי החולים בהיקף של כ-360 מיליון ש”ח ב-2008 . הדו”ח ממליץ על שיפורים באופן ניהול התרומות וההסכמים בין בתי החולים לתורמים.

נושא פינוי פצועים וחולים מוסק גם זכה לפרק בחוברת הביקורת עם המלצה להגדרת קריטריונים מתאימים לפינוי מוסק.

לדו”ח המלא באתר מבקר המדינה  (נושאים נוספים שנדונו בדו”ח – ניסויים בבעלי חיים, מניעת השמנה ועוד..)

ההסתדרות הרפואית הגיבה לדו”ח בהפצת המסמך הבא :

ההסתדרות הרפואית: דו”ח מבקר המדינה קריאת-חובה וקריאת השכמה למנהלי המו”מ עם הרופאים

ההסתדרות הרפואית מברכת על פרסום דו”ח מבקר המדינה בנושא מצוקת האשפוז, המבסס ומאשש את טענות הרופאים לגבי מדיניות ההזנחה השיטתית של מערכת הרפואה הציבורית אותה נוקט משרד האוצר. הר”י קובעת, כי הדו”ח מחדד את הצורך בהסדרה מקיפה של סוגיות התקינה בעבודת הרופאים, תוך תוספת מאסיבית בפועל של תקנים, החיונית על מנת למנוע את קריסת המערכת.

“דו”ח מבקר המדינה ממחיש כי ההסכמה בין משרדי האוצר והבריאות, לגבי תוספת מיטות שתיפרס לאורך שש שנים, וטיפול לאורך שנתיים בעדכון התקינה לרופאים. התוספות האלה הן מעט מידי ולחלק מהחולים מאוחר מידי אומר יו”ר ההסתדרות הרפואית, ד”ר ליאוניד אידלמן. “דרושה תוכנית אגרסיבית ואמיצה, לתוספת מאסיבית ומיידית של מיטות ותקנים, שתמנע ממדינת ישראל להתדרדר לרמות הרפואה של העולם השלישי”

לדברי ד”ר אידלמן, “דו”ח מבקר המדינה הוא בגדר חומר קריאת-חובה וקריאת השכמה לצוות האוצר במו”מ עם הרופאים ובמיוחד לראש הצוות, הממונה על השכר מר אילן לוין”. ד”ר אידלמן מזכיר, כי לאורך השנים האחרונות התריעה הר”י פעם אחר פעם על תמונת המציאות הקודרת בה מכיר עתה גם מבקר המדינה ומבהיר כי הר”י דורשת שתוספת התקינה תהווה חלק בלתי נפרד מההסכם הקיבוצי הנדון עתה.

“ללא תוספת תקינה בהסכם הקיבוצי לא ייחתם הסכם עם האוצר והמעסיקים. לקחי העבר העגומים מלמדים אותנו, כי אם לא תעוגן תוספת התקינה בהסכם הקיבוצי נמצא עצמנו בתוך שנים ספורות מול דו”ח חמור עוד יותר”, אמר ד”ר אידלמן.

“קריאה לעומק של עמדת האוצר, כפי שהיא משתקפת בדו”ח המבקר, מעלה כי האוצר מנותק מהמציאות וממשיך להפריך סיסמאות”, ממשיך יו”ר הר”י. “האוצר מגלגל עיניים למעלה, ומגלגל אחריות אל משרד הבריאות בעוד החולה נותרת חסרת אונים, במסדרון”.

בהסתדרות הרפואית מזכירים, כי הממשלה בחרה להתעלם מההמלצות המפורשות של דו”ח ועדת אמוראי אותה מינתה היא עצמה, שקראו עוד בשנת 2003 להקים גוף עצמאי ואובייקטיבי שיעסוק בסוגיות התקינה במערכת הבריאות. “אם לא ישכילו מנהלי המו”מ מטעם האוצר להתעשת מיידית ולחתום על הסכם קיבוצי מקיף הכולל התייחסות למכלול חוליי המערכת עוד נמצא עצמנו מול ועדת חקירה ממלכתית, על מנת לסיים את הבושה והשערוריה המתמשכת”, קובע ד”ר אידלמן.

 גם סגן שר הבריאות הגיב לדו”ח (לכל הדו”ח, לא רק לסעיף האישפוז בפנימיות):

תגובת משרד הבריאות לדו”ח מבקר המדינה 61 ב

בנושא הפיקוח על ניסויים בבעלי חיים

אנו מקבלים בברכה את כלל הערות של מבקר המדינה בהקשר למועצה לניסויים בבע”ח. המועצה עשתה כברת דרך משמעותית בטיפול בהערות המבקר וזאת גם המבקר מציין. השקיפות של דיוני הוועדה, הגדלת הנחישות בביקורות של המוסדות, תוספת כח אדם מקצועי, פרסום כללים ולאחרונה חוזר מנכ”ל המשנה את ההתיחסות לניסויים הם רק חלק מהשינויים שבוצעו. גישתו של מנכ”ל משרד הבריאות היא להגדיל עוד יותר את השקיפות , לדאוג שההחלטות יהיה בקוורום מאוזן, לקדם את נושא גביית האגרות, לגלות נחישות גדולה עוד יותר בביקורות, כמובן במקביל ליישם את כל ההערות של המבקר.

בנושא מניעת ההשמנה

אנו מקבלים בברכה את כלל ההערות של מבקר המדינה בהקשר לתוכנית התערבות לקידום בריאות האוכלוסיה. התוכנית תובא לממשלה בחודש יולי 2011. בימים אלה עובדים על קביעת התאריך. בשלב זה התוכנית מתואמת עם המשרדים הנוגעים בדבר: פנים, תמ”ת, חינוך ותרבות וספורט. העיכוב עד כה נבע מהעדיפות שהוקדשה לנושא במשרד וביתר המשרדים ובממשלה. משרד הבריאות אף מוביל את עריכת התוכנית האירופאית “אירופה בריאה 2020″ ויארח את הכינוס האירופאי הראשון לאחר השקת התוכנית הישראלית. המשרד הציב זאת לפני כחצי שנה כאחד מ”עמודי האש” המרכזיים שלו. מנכ”ל המשרד אף הקציב מתוך תקציב המשרד כ-30 מ”ש מתוך כוונה שסכום דומה יגיע מהאוצר וסכומים נוספים מהמשרדים המעורבים להיקף מתוכנן של 150 מ”ש.

אין דרך להדגיש שוב ושוב, עוד ועוד מצב קידום הבריאות של האוכלוסיה הוא לא טוב: יש עצירה בירידה בשיעור המעשנים, יש עלייה בתחלואת סרטן, שיעור הפעילות הגופנית של האזרחים איננה עולה, יש עדויות לעלייה בהשמנה, צריכת מלח גבוהה ותחלואה כרונית הנלווית לכל אלו.

בנושא מצוקת אשפוז במחלקות פנימיות

אנו מקבלים בברכה את כלל ההערות של מבקר המדינה בהקשר למצוקת האשפוז. לפני כשנה היה זה משרד הבריאות שהעלה קול צעקה על המצב, בעיקר למול מדיניות הממשלה שמנעה תוספת מיטות ודחתה את תוכניות משה”ב הבריאות שהוגשו “חזור והגש” לממשלות ישראל ב-15 השנים האחרונות.. עמדה זו של המשרד הושמעה עוד לפני מאבק האחיות ומאבק הרופאים ודוח מבקר המדינה תוך הבנה שהטיפול העיקרי במצוקה המתוארת בדוח היא תוספת מיטות, רופאים ואחיות. יש לתת לאזרחי המדינה הקשישים שהם אלו שנמצאים במחלקות הפנימיות אשפוז בתנאי כבוד. גם התוספת שהשיג המשרד תוך תנאי שלא יחתום על התקציב הדו שנתי של 1000 מיטות, 160 לשנה ל-6 שנים מכל סוגי המיטות לא תספיק לפתור את המצוקה. ישנה תחושה שהדרכים הרגולטוריים של הגבלת תפוסה בשיטות שונות שחלקן אף חוקקו בחוק ההסדרים האחרון לא יספיקו ללא תוספת תשתיות זו שסוכמה בין משרדי הבריאות והאוצר. עוד בטרם בדיקת המבקר הניע משרד הבריאות תהליך של תוספת מיטות ,תקנים לאחיות, תקנים לרופאים בהיקף שלא היה בעבר ובימים אלה במסגרת המו”מ עם הרופאים נערכת המדינה למציאת פתרונות תוך שימת הדגש שמירב המשאבים יופנו לפריפריה,  למקצועות במצוקה  והקלת עומסי העבודה על המתמחים לצורך שיפור רמת השירות לחולים.

בנושא טיפול מחלקות בינמשרדיות מתמשכות

אנו מקבלים בברכה את כלל ההערות של מבקר המדינה בהקשר למחלוקות בין משרדיות. ניתן לתאר עוד מספר נושאים שבהם מחלוקות שכאלו גורמות לאי קבלת החלטה, עצירת דיונים והחלטות גם של וועדות שהוקמו מכח החלטת ממשלה. נראה שדרוש גם מעבר למעורבות השרים פעילות של גוף (משרד רוה”מ) שיהיה בעל סמכות הכרעה במחלוקות אלו לרבות שאלות של משאבים. יתכן שהכרעות שכאלו צריכות להגיע לשולחן הממשלה במידה ומדובר בנושאים עקרוניים. הכרעות שכאלו לא מתבצעות מספיק.                                                                       

בנושא תרומות לבתי החולים וקשריהם עם אגודות הידידים

נוהל התרומות הוכן כבר ע”י המשרד ואנו ממתינים לאישור משרד המשפטים. יש כאן צורך לאזן בין הצורך לגמישות בכללים שיאפשרו גיוס תרומות ולא יפגעו במלאכה זו ובין הצורך ההכרחי להסדיר זאת במסגרת עבודת הממשלה ומתוך תקווה שגופים אחרים במערכת הבריאות יאמצו זאת.

בנושא פינוי מוסק

אנו מקבלים בברכה את כלל ההערות של מבקר המדינה בהקשר  לפנוי מוסק. על פי הפרשנות המשפטית פנוי מוסק איננו כלול בזכאות הנוכחית אלא לנפגעי ת”ד בלבד. לפיכך לאחר התלבטויות רבות האם לממן בנפרד או להכניסו כזכאות בסל ולאפשר לוועדת הסל לתעדפו החליט סגן שר הבריאות לאחר המלצת המנכ”ל להעבירו להחלטת הוועדה. הוועדה אישרה את השירות והקציבה לכך 4 מליון בנוסף לסכום שמשלמות חברות הביטוח עבור נפגעי ת”ד. כרגע הבעיה היא שאין מסגרת שמוכנה להתחייב לשירות של 24/7 בסכום זה. לא מן הנמנע שעוד החודש יחזיר משרד הבריאות את התקציב הנ”ל לתעדוף חוזר ומיידי או להגדלת סל 2012.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה