לטיפול באופיואידים השפעה מהירה על המוח (Pain)

מוח גירוי חשמלי

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pain עולה כי לאחר טיפול יומי בן חודש במשככי כאבים אופיואידים, חלים שינויים מורפולוגיים במספר אזורים במוח בני האדם, בעיקר במסלולי התגמול והאזורים הלימביים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע כי חשיפה כרונית לאופיואידים מובילה לשינויים נוירופלסטיים בבעלי חיים; עם זאת, לא-ידוע אם נטילת אופיואידים למשך פרקי זמן קצרים, במינונים המיועדים להקלה על כאב, עשויה להשפיע על מבנה מוח האדם.

במחקר הנוכחי, שהתבסס על בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית (MRI), נכללו 10 משתתפים עם כאב גב תחתון כרוני, שקיבלו טיפול פומי במורפין בכל יום, למשך חודש. הדמיות אנטומיות של המוח, ברזולוציה גבוהה, נערכו מיד לפני ואחרי תקופת הטיפול במורפין. החוקרים עקבו אחר שינויים אזוריים בנפח החומר האפור, ולאחר מכן בחנו את הקורלציה בין שינויים אזוריים ובין מינון מורפין.

החוקרים מדווחים כי הייתה עדות לשינויי נפח משמעותיים ב-13 אזורים, ודרגת השינוי בחלק מהאזורים הללו עמדה בקורלציה עם מינון מורפין. האזור העיקרי בו תועדה קורלציה בין המינון ובין ירידה בנפח היה האמיגדלה הימנית. עליה בנפח עם המינון תוארה בהיפותלמוס הימני, בקפל הפרונטאלי הימני התחתון, באזור ה-Cingulate הימני ובחלק הקאודלי של הפונס הימני.

בדיקות מעקב שנערכו 4.7 חודשים, בממוצע, לאחר הפסקת הטיפול באופיואידים, הוכיחו כי חלק גדול מהשינויים הללו עקב הטיפול במורפין נותרו לאורך זמן.

במחקר נפרד, 9 משתתפים נטלו קפסולות פלסבו למשך שישה שבועות ולא הודגמו שינויים מורפולוגיים במשך הזמן.

התוצאות מצטרפות לראיות בספרות הרפואית לפיהן חשיפה לאופיואידים מובילה לשינויים מבניים ותפקודיים במעגל תגמול ועיבוד תחושות. שינויים מורפולוגיים מופיעים במהירות בבני אדם, עם חשיפה חדשה למשככי כאבים אופיואידים.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לקבוע את ההשפעה הקלינית של שינויים בחומר האפור על-רקע טיפול באופיואידים.

Pain. 2011 Apr 28

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה