האם קרם הגנה מפני השמש אכן מגן מפני מלנומה במצב של חשיפה ממושכת, כגון השתזפות על חוף הים? (מתוך J Clin Oncol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

בשנה האחרונה הודגם לראשונה במחקר אקראי ומבוקר כי קרם הגנה מפני השמש עוזר למנוע סרטן עור מסוג מלנומה. במכתב מערכת אשר פורסם בגיליון אפריל של כתב העת Journal of Clinical Oncology מעלים הכותבים נקודה אשר לדעתם לא הודגשה דיה במחקר שפורסם.

המחקר נערך בעיר נמבור (Nambour ) שבאוסטרליה, בקרב 1621 מבוגרים בגיל העמידה הנחשפים לשמש כחלק מחיי היומיום שלהם. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות באופן אקראי קבוצה שהשתמשה בקרם הגנה על פני הפנים, הצוואר, והידיים באופן קבוע ומוגדר מראש וקבוצה אשר השתמשה בקרם ההגנה לפי שיקול דעת עצמי, כולל חוסר שימוש. שימוש קבוע במשך 5 שנים של קרם הגנה עם מקדם הגנה 15 או יותר הוריד בחצי את שיעור ההארעות של מלנומה חדשה במהלך 10 שנות המעקב.

כותבי מכתב המערכת מדגישים כי מדובר בחשיפה לא מכוונת לשמש שאינה מתוך כוונה להשאר תחת השמש על מנת להשתזף. כלומר, אוכלוסיית המחקר במחקר זה לא כללה אנשים הנחשפים באופן מכוון לקרני שמש במשך זמן ארוך על חוף הים. על כן, מדגישים הכותבים כי אין לפרש מחקר זה כאישור להמצא בשמש ולהשתזף על החוף במשך זמן ממושך כל עוד שמים קרם הגנה לפני כן. הכותבים מציינים כי תוצאות המחקר אינן חלות ככל הנראה על מקרים של חשיפה מכוונת לשמש על ידי אנשים עם עור בהיר. יתרה מזאת, בדווח צרפתי משנת 2001 העלו המומחים חשש כי שימוש בקרם הגנה מפני השמש למעשה מעלה את הסיכון למלנומה, בשל האמונה השגויה כי הקרם מגן מפני סרטן עור, וכתוצאה מכך שהייה ממושכת יותר בשמש.

החוקרים האוסטרלים כותבים במאמר כי הממצאים עשויים לחול גם על משתזפים בחופים במדינות שאינן טרופיות. החוקרים משערים כי הסיכון המוגבר למלנומה באנשים עם גוון עור בהיר החיים באקלים מתון בצפון אמריקה ואירופה נובע ככל הנראה משהותם באיזורים עם שמש חזקה במהלך חופשות.

כותבי מכתב המערכת מציינים כי תוצאות המחקר אינן מפתיעות, וכי למעשה מחקר זה מדגים כי קרם הגנה מהווה שכבת הגנה כימית שוות ערך לבגד המגן על חלקי גוף החשופים לשמש באופן קבוע. השאלה החשובה, מציינים הכותבים, היא האם תוצאות אלה חלות על כל המצבים בהם קיים שימוש בקרם הגנה מפני השמש, כלומר האם קרם הגנה עשוי להפחית שיעור של מלנומה בקרב משתזפים קבועים על חוף הים.

הכותבים מסכמים וכותבים כי קיימת חשיבות רבה להדגשת נושא זה, שכן מערכות הסברה למניעת סרטן הינן חשובות ביותר במוסדות רפואיים, וחשוב להעביר את המידע באופן מדוייק ולהעריך את תוצאות מחקר Nambour באופן ביקורתי.

J Clin Oncol. April , 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה