מה התועלת של ניתוח מעקפים בחולים עם מחלת עורקים כליליים ואי-ספיקת לב? (New Engl J Med)

ממחקר חדש בו נערכה השוואה בין טיפול תרופתי אופטימאלי בלבד או בשילוב עם ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים בחולים עם מחלת עורקים כליליים והפרעה בתפקוד חדר שמאל, עולה כי אין הבדל בין שתי הגישות מבחינת שיעורי התמותה הכוללים לאחר חמש שנים.

החשיבות היחסית של ניתוח מעקפים וטיפול תרופתי בחולים עם מחלת לב כלילית ואי-ספיקת לב אינה ידועה, בעיקר לנוכח ההתקדמות בטיפול הרפואי והניתוחי. המחקר הרב-מרכזי, בינלאומי, נועד לקבוע אם ניתוח מעקפים בשילוב עם טיפול תרופתי אופטימאלי הביא לשיפור התוצאות בחולים אלו. המשתתפים במחקר היו חולים עם מחלת לב כלילית, המתאימים לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, והפרעה בתפקוד חדר שמאל עם מקטע פליטה של 35% ומטה.

המשתתפים חולקו באקראי לטיפול תרופתי אינטנסיבי על-בסיס ההנחיות העדכניות, או לשילוב טיפול תרופתי עם ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. התוצא העיקרי היה שיעור מקרי התמותה מכל סיבה. יעדים משניים עיקריים כללו את שיעורי התמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם, ותמותה מכל-סיבה או אשפוז בשל סיבות קרדיווסקולאריות. המחקר תוכנן למשך שלוש שנים, אולם גיוס המשתתפים היה איטי מהצפוי ולכן הפרוטוקול הוחלף לכלול מספר משתתפים קטן יותר שהיו במעקב למשך חמש שנים.

מדגם המחקר כלל 1,212 משתתפים, מהם 602 חולים שחולקו לטיפול תרופתי בלבד ו-610 חולקו לטיפול תרופתי עם ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. חציון משך המעקב היה 56 חודשים.

במהלך תקופת המחקר, 462 חולים מתו, 41% בקבוצת הטיפול התרופתי בלבד (244 חולים) ו-36% בקבוצת הניתוח (218 חולים) עם יחס סיכון של 0.86 (P=0.12). באשר ליעדים המשניים של המחקר, למעט שיעורי התמותה לאחר 30 ימים, התוצאות היו טובות יותר בקבוצת החולים לאחר ניתוח מעקפים: ההבדל באשר לתמותה קרדיווסקולארית היה גבולי (יחס סיכון עם ניתוח מעקפים עמד על 0.81, p=0.05) ועם מובהקות נומינאלית לשילוב תוצא תמותה מכל סיבה או אשפוז בשל סיבות קרדיווסקולאריות (יחס סיכון עם ניתוח מעקפים של 0.74, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה כי בחולים עם מחלת עורקים כליליים והפרעה בתפקוד חדר שמאל אין תועלת לניתוח מעקפים מעבר לטיפול תרופתי אופטימאלי מבחינת שיעורי התמותה הכוללים במהלך חמש שנים. חלק מהתוצאות המשניות הצביעו על עדיפות לניתוח מעקפים, אולם העדר המובהקות הסטטיסטית של התוצא העיקרי משמעו כי לא מדובר בממצאים חד-משמעיים ודרושים מחקרים נוספים.

New Engl J Med 2011; 364: 1607-16; 1671-3

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה