מדידות ביתיות חוזרות של לחץ הדם לניבוי הסיכון למחלות לב וכלי דם (Hypertension)

על חולים המנטרים את רמות לחץ הדם שלהם בביתם לחזור על הבדיקות למשך לפחות שלושה ימים לקבלת הנתונים הפרוגנוסטיים המדויקים ביותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Hypertension.

החוקרים מצאו כי ניטור ביתי של לחץ הדם ניבא באופן הטוב ביותר את הסיכון למחלות לב וכלי דם כאשר בוצע פעמיים בבוקר ופעמיים בערב למשך שבוע שלם אך הערך המנבא לאחר היום השלישי היה קטן.

מדידות מרובות אחראיות לוריאציות היומיות האפשריות בלחץ הדם ולתת תמונה טובה יותר של דרגת לחץ הדם האמיתית של החולה.

החוקרים כותבים כי אין הנחיות אחידות בנושא ומרבית החולים אינם מקבלים הוראות באיזו תדירות למדוד את לחץ הדם בבית הם פשוט עורכים מדידות לפי תחושה.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לפרסם לראשונה נתונים פרוספקטיבים מבוססי-עובדות אודות האופן בו על חולים למדוד את לחץ הדם בביתם.

מדגם המחקר כלל כ-2000 מבוגרים שקיבלו מכשיר ביתי למדידת לחץ דם והתבקשו לנטר את לחץ הדם פעמיים בבוקר ופעמיים בערב, למשך שבעה ימים. ההיענות הייתה טובה, כאשר כלל הקבוצה נטלה בממוצע 27 מבין 28 המדידות האפשריות.

במהלך מעקב של קרוב לשבע שנים, 162 חולים אובחנו עם אירוע קרדיווסקולארי פטאלי או לא-פטאלי מקבילה ל-11.5 אירועים ל-1,000 שנות-אדם. החוקרים מצאו כי הערך המנבא של מדידות לחץ דם ביתיות עלה עם מספר המדידות שבוצעו עם התוספת הגדולה ביותר במהלך שלושת הימים הראשונים.

מדידות לחץ דם בבוקר ובערב תרמו באופן דומה לחיזוי האירועים הקרדיווסקולאריים, ומדידה כפולה בכל מקרה שיפרה את הערך המנבא באופן שולי.

מהנתונים עולה כי עבור כל עליה של 1 מ”מ כספית במהלך שבעה ימים, יחס הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים היה 1.021 עבור לחץ דם סיסטולי ו-1.034 עבור לחץ דם דיאסטולי. זאת בהשוואה ליחס סיכון של 1.014 ו-1.019, בהתאמה, לאחר מדידה ביום בודד.

החוקרים כותבים כי ביצוע מדידות נוספות משמען זמן ומאמץ נוסף המוטל על החולים, וקוראים לערוך מחקרים נוספים לקבוע באילו מקרים קיים סיכון להיענות ירודה להקפיד על ארבע מדידות יומיות. עם זאת, הם מסכמים וכותבים כי להערכתם המידע העולה מהמחקר הנוכחי צריך לשמש להגדיר הנחיות אחידות למדידות ביתיות של לחץ הדם.

Hypertension 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה