טיפול בסטרואידים סיסטמיים בילדים המאושפזים עם דלקת ריאות נרכשת בקהילה (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת Pediatrics עולה כי בילדים המאושפזים בשל דלקת ריאות הנרכשת בקהילה טיפול בסטרואידים סיסטמיים מקצר את האשפוז אם הילד טופל במקביל בבטא-אגוניסטים. אם הילד לא טופל בבטא-אגוניסטים, טיפול בסטרואידים מאריך את האשפוז ומעלה סיכוי לצורך באשפוז חוזר.

במחקר רטרוספקטיבי זה אספו החוקרים נתונים מ-36 בתי חולים לילדים אודות ילדים בגילאים 1-18 שנים אשר אושפזו עם דלקת ריאות הנרכשת בקהילה (CAP או community acquired pneumonia ). החוקרים עקבו אחר משך האשפוז, אשפוז חוזר, ועלות כוללת של האשפוז כתלות בשימוש בסטרואידים סיסטמיים במהלך האשפוז.

* החוקרים עיבדו נתונים אודות מעל 20,000 ילדים בגיל ממוצע של 4 שנים.

* מתוכם, כשליש (7234 מטופלים, או 35%) טופלו בסטרואידים סיסטמיים.

* משך האשפוז הממוצע היה 3 ימים.

* סך של 245 ילדים (1.2%) נזקקו לאשפוז חוזר.

* החוקרים מצאו כי שימוש בסטרואידים סיסטמיים נמצא קשור למשך אשפוז קצר יותר באופן כללי (יחס סיכון מתוקנן של 1.24, CI 95% 1.18-1.30).

* בקרב הילדים אשר טופלו בבטא-אגוניסטים, משך האשפוז היה קצר יותר בילדים אשר טופלו גם בסטרואידים לעומת ילדים שלא טופלו בסטרואידים (יחס סיכון מתוקנן של 1.36, CI 95% 1.28-1.45).

* בקרב הילדים אשר לא טופלו בבטא-אגוניסטים, משך האשפוז נמצא ארוך יותר בילדים אשר טופלו בסטרואידים לעומת ילדים שלא טופלו בסטרואידים (יחס סיכון מתוקנן של 0.85, CI 95% 0.75-0.96).

* טיפול בסטרואידים נמצא קשור לאשפוז חוזר בילדים אשר לא קיבלו טיפול מקביל בבטא-אגוניסטים (יחס סיכויים מתוקנן של 1.97, CI 95% 1.09-3.57).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בילדים המאושפזים בשל CAP , טיפול בסטרואידים סיסטמיים נמצא מקצר את משך האשפוז במטופלים אשר קיבלו במקביל טיפול בבטא-אגוניסטים. בילדים אשר לא קיבלו טיפול בבטא-אגוניסטים, טיפול בסטרואידים סיסטמיים נמצא מאריך את משך האשפוז ומעלה את הסיכון לאשפוז חוזר. בהנחה כי טיפול בבטא-אגוניסטים מהווה סמן להתייצגות הילד עם צפצופים, אזי רק ילדים אם צפצופים בהתייצגות נהנים מהוספת סטרואידים סיסטמיים לטיפול.

PEDIATRICS 127 (2) e255-e263

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה