דלקת ערמונית לפי ביופסיה וכן תאי דם לבנים בשתן מהווים גורמים מנבאים לביופסיה שלילית בגברים עם PSA מוגבר (מתוך J Urol)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת Journal of Urology עולה כי דלקת ערמונית לפי ביופסיה וכן תאי דם לבנים בשתן מהווים גורמים מנבאים לביופסיה חוזרת שלילית בגברים עם רמות PSA מוגברות.

דלקת אסימפטומטית של הערמונית עשויה להביא לעליה ברמת PSA (או prostate specific antigen ) בחלק מהגברים, אשר מביאה לביופסיה חוזרת של הערמונית ללא צורך. במחקר זה בדקו החוקרים האם ממצאים היסטולוגיים של דלקת בביופסיה הראשונית ואו מדדי דלקת קליניים עשויים לנבא את תוצאת הביופסיה החוזרת בגברים עם ביופסיה ראשונית שלילית.

במחקר השתתפו 105 גברים יפניים עם רמות PSA מוגברות, אשר עברו ביופסיית ערמונית חוזרת לאחר שהביופסיה הראשונית לא הדגימה עדות לסרטן. מתוך גברים אלה, 45 (42.8%) היו חיוביים לסרטן ערמונית בביופסיה חוזרת.

לפי הערכה של דגימת הביופיסה הראשונית מצאו החוקרים כי הסננה של תאים לבנים מסוג PMN (או polymorphonuclears ), ספירת התאים הלבנים בשתן, גיל המטופל, רמת PSA בזמן הביופסיה החוזרת, נפח הערמונית, מהירות וצפיפות PSA היו קשורים לתוצאת הביופסיה החוזרת (P<0.05 ). ניתוח נתונים רב-משתנים הדגים כי גיל, צפיפות PSA וספירה לבנה בשתן מהווים גורמים מנבאים בלתי תלויים לתוצאת הביופסיה.

בתת קבוצה של 63 גברים עם רמת PSA נמוכה מ-10 ננוגרםמ”ל לפני הביופסיה הראשונית, מצאו החוקרים כי דלקת עם תאים לבנים PMN וכן מונונוקלארים, גיל, רמת PSA בזמן הביופסיה החוזרת, נפח הערמונית, מהירות וצפיפות PSA נמצאו קשורים לתוצאת הביופסיה החוזרת (P<0.05 ). ניתוח נתונים רב-משתנים הדגים כי הסננת תאי PMN , צפיפות PSA וגיל מהווים גורמים מנבאים בלתי תלויים לתוצאת הביופסיה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי גיל, צפיפות PSA , הסננת תאי PMN בביופסיה הראשונית, ותאים לבנים בשתן מהווים גורמים מנבאים לביופסיה חוזרת שפירה. גורמים אלה עשויים לעזור להמנע מביופסיות חוזרות מיותרות בגברים עם PSA מוגבר.

J Urol, March 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה