האם רמות גבוהות של ויטמין D בנשים קשור בסיכון מופחת להתפתחות התנוונות מקולארית? (מתוך Archives of Opthalmology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Archives of Opthalmology עולה כי רמות גבוהות של ויטמין D בדם קשור ככל הנראה בסיכון מופחת להתפתחות התנוונות מקולארית מוקדמת הקשורה בגיל (Age-related macular degeneration, AMD) בקרב נשים צעירות מ-75 שנים.

החוקרים מסבירים כי AMD, שהינה מחלה כרונית המופיעה מאוחר ומובילה לדגנרציה של המקולה, מהווה את הגורם המוביל לפגיעה בלתי הפיכה בראייה במבוגרים במדינות מפותחות. לדבריהם, AMD משפיעה על כ-9% (8.5 מיליון) אמריקאים בגילאי 40 שנים ומעלה.

תוך שימוש בתמונות סטריאוסקופיות של קרקעית העין, אשר צולמו בין השנים 2001 ו-2004, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין ריכוז ה-25-hydroxyvitamin D (25[OH]D) בסרום ובין ההימצאות של AMD מוקדמת בקרב 1,313 נבדקים אשר נכללו במחקר ה-Carotenoids in Age-Related Eye Disease Study (CAREDS). החוקרים מסבירים כי עבור נשים אלו היה זמין מידע מלא בכל הנוגע לבריאות העין וגורמי סיכון רלוונטיים, וכן נלקחו מהן דגימות דם בתחילת המעקב (1993-1998) לצורך בדיקות 25(OH)D.

לדברי החוקרים, הניתוח הסטטיסטי אפשר את קביעתם של יחסי הסיכויים ורווח בר-הסמך ל-AMD מוקדמת (כך ב-241 מקרים) מבין 1,287 נשים ללא מחלה מתקדמת, וזאת לאחר תקנון לגיל, עישון, פיגמנטצית האיריס, סיפור משפחתי של AMD, תחלואה קרדיווסקולארית, סוכרת ושימוש בטיפול הורמונאלי תחליפי.

החוקרים מדווחים כי לא נצפה קשר במודלים של תקנון רב-משתני בין AMD מוקדמת ובין רמות ה-25(OH)D, כאשר יחס הסיכויים של חמישון 5 לעומת חמישון 1 היה 0.79 (95% CI = 1.24; p=0.47 עבור המגמה). עם זאת, נצפה קשר מובהק לגיל (p=0.002), דבר המצביע על הטיית תמותה סלקטיבית בנשים בנות 75 שנים ומעלה. לדבריהם, בקרב 968 הנשים הצעירות מ-75 שנים, נמצא כי רמות ה-25(OH)D בסרום היו קשורות בסיכון מופחת להתפתחות AMD מוקדמת (יחס סיכויים של 0.52 עבור חמישון 5 לעומת חמישון 1; 95% CI = 0.29-0.91; p=0.02), בעוד שסיכון זה היה מוגבר בקרב 319 הנשים בנות 75 שנים ומעלה (OR, 1.76; 95% CI = 0.77-4.13; p=0.05).

בנשים צעירות מ-75 שנים, הקשר שנצפה בין רמות ה-25(OH)D בסרום ובין הסיכון המופחת להתפתחות AMD מוקדמת נחלש לדברי החוקרים לאחר תקנון נוסף למדד מסת הגוף (BMI) ולפעילות גופנית, אשר שניהם מהווים גורמים מנבאים לרמות ה-25(OH)D. ניתוח רב-משתני של הנתונים הראה כי בקבוצת גיל זו, צריכת ויטמין D ממזון ותוספים היה קשור בסיכון מופחת להתפתחות AMD מוקדמת, אולם לא כך היה עבור פרק הזמן בו בילו הנשים בחשיפה ישירה לאור שמש על פי דיווחיהן.

החוקרים מסכמים כי רמות גבוהות של 25(OH)D בסרום עשויות  להגן מפני התפתחות התנוונות מקולארית מוקדמת הקשורה-בגיל בקרב נשים צעירות מ-75 שנים. בין מגבלות המחקר הנוכחי הם מזכירים את האפשרות של הטיית בחירה.

לבסוף, טוענים החוקרים כי המדובר במחקר השני עד כה אשר מדווח על קשר בין AMD ובין רמות ה-25(OH)D. לדבריהם, ממצאי עבודתם זו תומכים בדיווחים קודמים על פיהם רמות ויטמין D עשויות להגן מפני התפתחות AMD, ויש צורך בהמשך המחקר בתחום על מנת לאשר קיומו של קשר זה, וזאת גם בצורה פרוספקטיבית. בנוסף, המשך המחקר בתחום עשוי להביא לדבריהם להבנה טובה יותר של הקשר האפשרי בין רמות ויטמין D ובין גורמים גנטיים וכאלו הקשורים באורח-חיים בהקשר של הסיכון להתפתחות AMD מוקדמת.

Arch Ophthalmol. 2011;129:481-489

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה