האם יש מקום לסקר קרדיווסקולרי במטופלים אסימפטומטיים באמצעי דימות בלתי פולשניים? (מתוך Arch Intern Med)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של כתב העת Archives of Internal Medicine עולה כי דימות קרדיווסקולרי בלתי פולשני כסקר למחלות לב אינו משפיע על הטיפול במטופלים מבחינת מתן תרופות ושינויים באורח חיים.

במחקר מטא-אנליזה זה סקרו החוקרים מחקרים אקראיים אשר השוו בין דימות קרדיווסקולרי בלתי פולשני (כגון אולטראסאונד קרוטידים, CT לב ועוד) לבין טיפול ומעקב ללא דימות במטופלים אסימפטומטיים. בניתוח הנתונים נכללו סך של 7 מחקרים, אשר סקרו מטופלים לאיסכמיה (2 מחקרים), הסתיידות עורקים קורונריים (3 מחקרים), אתרוסקלרוזיס של הקרוטידים (מחקר 1), והיפרטרופיה של חדר שמאל (מחקר 1).

החוקרים מצאו כי הדימות לא השפיע על רישום תרופות למטופלים (יחס סיכויים של 1.01), על מתן תכשירים המשנים פרופיל שומנים (יחס סיכויים של 1.08), תרופות המורידות לחץ דם (יחס סיכויים של 1.05), או נוגדי טסיות (יחס סיכויים של 1.05). באופן דומה, לא נמצאה השפעה של דימות על התזונה של המטופלים, הפעילות הגופנית או הפסקת עישון. כמו כן, לא נמצא קשר בין דימות קרדיווסקולרי לבין צנתור (יחס סיכויים של 1.26, CI 95% 0.89-1.79).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לא נמצאו עדויות לכך שדימות קרדיווסקולרי בלתי פולשני משפיע על צעדי מניעה ראשונית במטופלים. אמנם, לאור מיעוט המחקרים הקיימים, יש מקום למחקרים נוספים בנושא.

Arch Intern Med, March 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה