הגדרות חדשות לרמיסיה בחולי RA (מתוך Arthritis Rheum)

מאת ד”ר אולה קראסיק

מאמר חדש אשר פורסם בגיליון פברואר של כתב העת Arthritis and Rheumatism מציע הגדרה חדשה לרמיסיה בחולי Rheumatoid Arthritis (RA) , אשר תאפשר אחידות בין מחקרים קליניים.

עם התפתחות הטכנולוגיה והטיפולים המוצעים לחולי RA , הסיכויים להגיע לרמיסיה בחולים אלה הולכים ועולים. אמנם, לא קיימת הגדרה מקובלת אחידה לרמיסיה אשר תוכל לשמש במחקרים קליניים ולהוות מחנה משותף לתוצאות. סך של 44 מומחים מהארגוניםAmerican College of Rheumatology, European League Against Rheumatism, Outcome Measures in Rheumatology Initiative התכנסו יחדיו לפתח הגדרה זו.

המומחים דרשו כי הגדרת רמיסיה תכלול פעילות מחלה מועטה ככל האפשר. לשם כך הוחלט להשתמש בספירת מפרקים ורמת acute-phase reactant . בנוסף, בדקו המומחים את יכולת הניבוי של הקריטריונים לרמיסיה של תוצאות תפקודיות ורדיולוגיות טובות. לשם כך בדקו המומחים נתונים אודות מעקב של שנתיים אחר המטופלים. המדד DAS28 (או 28-joint disease activity score ), אשר היה בשימוש להגדרת רמיסיה בעבר, לא נמצא כמדד מנבא מדוייק דיו.

אם כן, על מנת להגדיר משתתף במחקר קליני ברמיסיה, עליו לקבל ציון של 1 או פחות במדדים הבאים:

1 מספר מפרקים כואבים ונפוחים (מתוך 28 מפרקים)

2 רמת C-reactive protein (CRP) בדם (במ”ג לד”ל)

3 הערכת מטופל כללית patient global assessment (ציון 0-10)

לחילופין, ניתן להגדיר רמיסיה על ידי ציון שווה או נמוך מ-3.3 לפי Simplified Disease Activity Index .

המומחים מסכמים וכותבים כי כעת קיימות שתי הצעות להגדרת רמיסיה וניתן להשתמש בכל אחת מהן לניתוח נתונים במחקרים קליניים. אמנם, יש לדווח את תוצאות שתי השיטות במחקר על מנת לאפשר השוואה בין מחקרים וכן איחוד תוצאות מחקרים במטא-אנליזות.

Arthritis Rheum. 2011;63:573-586

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה