טיפול אנטי-תרומבוטי לאחר PCI בחולים המטופלים בקומדין (Chest)

טיפול אנטי-תרומבוטי משולש (שילוב נוגד-קרישה פומי עם נוגד-טסיות) עדיף ככל הנראה על טיפול כפול (שילוב תרופות נוגדות-טסיות בלבד) במרבית החולים לאחר PCI (Percutaneous Coronary Intervention) עם השתלת תומכן, שכבר נוטלים טיפול בקומדין או יידרשו לטיפול פומי בנוגד-קרישה, כך עולה ממטה-אנליזה חדשה.

משטר הטיפול האנטי-תרומבוטי האופטימאלי בחולים לאחר השתלת תומכן כלילי במהלך PCI שכבר נוטלים טיפול נוגד-קרישה פומי, או יפתחו בהמשך הדרך צורך בטיפול זה, עודנו מהווה שאלה שנותרה ללא מענה בשל עדויות מוגבלות בנושא. במטה-אנליזה הנוכחית ביקשו החוקרים לבחון את העדויות בנוגע לבטיחות ויעילות טיפול משולש, בהשוואה לטיפול אנטי-תרומבוטי כפול בחולים לאחר השתלת תומכן במהלך PCI.

הסקירה כללה 19 מחקרים עם סך כולל של 1,996 משתתפים.

מניתוח הממצאים עולה כי טיפול משולש הינו יעיל יותר בהפחתת הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים (OR = 0.60, p=0.005) ותמותה מכל סיבה (OR = 0.59,  p=0.01). באשר לאירועי שבץ מוחי איסכמיים, תועדה מגמה לפיה התוצאות פחות טובות עם טיפול כפול, אולם ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית (OR = 0.38,  p=0.11).

באופן לא מפתיע, דימום היה נפוץ יותר עם טיפול משולש; דימום מג’ורי היה נפוץ יותר משמעותית (OR = 2.12,  p=0.04), למרות שההבדל באירועי דמם מינורי לא היה מובהק סטטיסטית (OR = 1.74,  p=0.10).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהסקירה עולה כי טיפול אנטי-תרומבוטי בחולים הנדרשים לטיפול זה לאחר השתלת תומכן מלווה בשיעור נמוך יותר של סיבוכים קרדיווסקולאריים והפחתת שיעורי התמותה מכל-סיבה, בהשוואה לטיפול כפול. עם זאת, נרשמה עליה בסיכון לדימום, ולכן עשוי להתאים רק לחולים בסיכון נמוך לדימומים.

                                                 

Chest 2011; 139: 240-2, 260-70

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה