האם balloon angioplasty יעזור בטיפול בחולי MS? (מתוך כנס ISET)

מאת ד”ר אולה קראסיק

בכנס הבינלאומי על טיפולים אנדווסקולריים של שנת 2011 (International Symposium on Endovascular Therapy ISET ) עלה לדיון הנושא של קשר אפשרי בין chronic cerebrospinal venous insufficiency (CCSVI) לבין multiple sclerosis (MS) . המומחים סיכמו כי קיים צורך במחקרים קליניים אקראיים על מנת לעמוד על היעילות של balloon angioplasty של ורידים extracranial כטיפול ב-MS .

הקשר בין CCSVI לבין MS עלה לאחרונה לאחר פרסום מאמר איטלקי ב-2009 אשר הניח כי חסימת ורידים extracranial , כולל jugular, azygous תורמת לתסמיני MS , וכי טיפול מכוון לורידים אלה, כגון balloon angioplasty עשוי לעצור התקדמות MS ולהוריד סימפטומים. לאחר פרסום המאמר נכנס הטיפול ב-balloon angioplasty כאופציה לטיפול ב-MS במספר מקומות, למרות שגישה זו עדיין שנויה במחלוקת. חולים רבים ובני משפחתם מעלים ודוחפים את נושא הטיפול בבלון לאחר שקראו על אפשרות זו באינטרנט.

מומחה מהתחום מציין שהטיפול בבלון עדיין נמצא בשלבי מחקר יתכן ויש חולים בהם הטיפול יהיה יעיל ואחרים בהם לא. כמו כל גישה חדשה ברפואה, טיפול זה עשוי להפוך לטיפול מקובל ב-MS , או לחילופין עשוי להמצא לא מספק ביעילותו. הגישה הרשמית של ארגון הרדיולוגים הפולשניים בשלב זה היא כי הנתונים הקיימים בספרות אינם מספקים וכי קיים צורך בהמשך מחקר בנושא. מספר מחקרים מתנהלים כעת בנושא בקנדה וארצות הברית.

מומחה מקליפורניה אשר מטפל בחולי MS ב-balloon angioplasty ציין כי הרופאים המטפלים צריכים לדעת האם לאחר ההתערבות ניתן יהיה להדגים שיפור אובייקטיבי בתסמינים. במהלך הכנס הציג המומחה נתונים מוקדמים על 30 חולי MS אשר עברו balloon angioplasty ולאחר מעקב של חודשיים ציינו ירידה בתסמינים הכלליים, כגון ירידה בעייפות, רגישות לחום ו”ערפול מוחי”. לפי דרוג modified fatigue impact scale (MFIS) החולים דווחו ירידה של 50% בעייפות.

מומחה אחר מציין כי בנוסף לצורך בהוכחות על יעילות ההתערבות, יש צורך גם בפרוטוקולים טיפוליים והחלטות לגבי החולה לאחר הטיפול בבלון, כגון הגדרת הרופא האחראי על המעקב הרדיולוג הפולשני, הנוירולוג או רופא המשפחה. בנוסף יש להגדיר גם את אופן המעקב, כולל סוג הדימות ומרווחי הזמן למעקב.

המומחים סיכמו כי על מנת לשכנע את הקהילה הרפואית ביתרונות ה-balloon angioplasty בחולי MS יש צורך במחקרים קליניים אקראיים ומבוקרים.

מתוך International Symposium on Endovascular Therapy 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה