צריכה רבה של ירקות ופירות קשורה בסיכון נמוך יותר לתמותה כתוצאה ממחלת לב איסכמית (מתוך European Heart Journal)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר פרוספקטיבי חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון European Heart Journal עולה כי צריכה רבה של ירקות ופירות קשורה בסיכון נמוך יותר לתמותה כתוצאה ממחלת לב איסכמית (Ischemic Heart Disease, IHD).

החוקרים מסבירים כי מרבית הראיות התצפיתניות עד כה קושרות בין צריכה גבוהה של ירקות ופירות ובין סיכון מופחת למחלת לב איסכמית, אולם מוסיפים כי חלק מהמחקרים שפורסמו בנושא עד כה עמדו בסתירה אלו לאלו. לפיכך, ביקשו החוקרים בעבודתם זו לעשות שימוש בנתונים מעוקבה פרוספקטיבית גדולה, היא ה-European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)-Heart Study.

במחקר נכללו 519,978 נבדקים אשר גויסו בין השנים 1992 ו-2000, ונתבקשו להשלים שאלון תזונתי מלא הספציפי למדינתם בעת ההצטרפות למחקר. נפסלו מניתוח הנתונים נבדקים עם רמה קיצונית של צריכת מזון, אלו ללא מידע ביחס למחלת לב איסכמית, עוקבות לאומיות עם מספרים נמוכים של תוצאות IHD, נבדקים מתחת לגיל 40 או מעל גיל 85 שנים, וחולים עם רקע ידוע של מחלה קרדיווסקולארית.

החוקרים מציינים כי המעקב אחד החולים עמד בממוצע על 8.4 שנים (סטיית תקן, 2.1 שנים, טווח, 3 ימים עד 13.2 שנים, עם סך של 2,639,257 שנות אדם). הגיל הממוצע בעת גיוס הנבדקים למחקר היה 54 שנים עבור 313,074 הנבדקים שנכללו בסופו של דבר בניתוח הנתונים, וצריכת הירקות והפירות עמדה בממוצע על קרוב לחמש מנות (המוגדרות כ-80 גרם כל אחת) מדי יום. הצריכה הנמוכה ביותר נצפתה בקרב גברים שבדיים (2.9 מנות ליום) והגבוהה ביותר בקרב נבדקים מספרד ומיוון  (למעלה משש מנות ליום).

נרשמו בסך הכל 1,636 מקרי תמותה כתוצאה ממחלת לב איסכמית, מדווחים החוקרים. לדבריהם, נמצא כי הנבדקים עם צריכת הירקות והפירות הגבוהה ביותר היו בעלי הסיכון הנמוך ביותר להתפתחות IHD. אלו הצורכים לפחות שמונה מנות של ירקות ופירות מדי יום הראו סיכון נמוך ב-22% למחלת לב איסכמית קטלנית (RR, 0.78; 95% CI = 0.65-0.95) בהשוואה לאלו הצורכים פחות משלוש מנות ליום. לאחר תקנון להבדלים בהערכת הכמויות בין המדינות השונות, נמצא כי כל מנה נוספת של ירקות ופירות הנצרכת ליום הייתה קשורה בירידה של כ-4% הסיכון למחלת לב איסכמית קטלנית (RR, 0.96; 95% CI = 0.92-1.00; p=0.033).

לאור תוצאות אלו, מסכמים החוקרים כי ישנו קשר בין צריכה גבוהה של ירקות ופירות ובין סיכון מופחת לתמותה כתוצאה ממחלת לב איסכמית. עם זאת, לאור מגבלות המחקר הנוכחי הם מזכירים כי בשל מבנהו התצפיתי אין ביכולתם לקבוע סיבתיות לקשר זה.

European Heart Journal 2011

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה