האם התערבות בילדות מובילה לשיפור פרופיל השומנים בדם בבגרות? (Arch Pediatr Adolesc Med)

ממעקב בן 20 שנים אחר מתבגרים וילדים בגיל בית-ספר באוסטרליה, עולה כי בחלק גדול מאלו עם סמני כולסטרול ושומנים מוקדמים המעידים על סיכון קרדיווסקולארי מוגבר, הסמנים הללו לא נותרו כאשר הם התבגרו. מנגד, בחלק גדול מהמבוגרים עם סמני סיכון קרדיווסקולארי מוגבר, לא היה תיעוד לסמנים אלו בילדות.

השינוי בסיכון הקרדיווסקולארי נבע ככל הנראה משינויים באורחות החיים, דוגמת משקל הגוף, פעילות גופנית, עישון ומעמד סוציו-אקונומי. ממצאי המחקר התבססו על נתוני Childhood Determinants of Adult Health Study, ופורסמו במהדורת ינואר של Archives of Pediatric and Adolescent Medicine.

הסקירה כללה 539 משתתפים להם נערכו בדיקות דם בתחילה בשנת 1985 כאשר היו בגילאי 9, 12 או 15, ושוב בין השנים 2004-2006. הם גם היו במעקב אחר השמנה, כפי שהתבטאה במדדי BMI, היקף מותניים ועובי קפל עור; הרגלי עישון; סיבולת לב-ריאה במבחן אופניים; ומצב סוציואקונומי.

מבין 97 הגברים ו-101 הנשים עם רמות טריגליצרידים מוגברות בתחילת המחקר, ב-79% ו-97%, בהתאמה, רמות הטריגליצרידים היו תקינות בעת המעקב. במרבית הנבדקים עם ערכי HDL המעידים על סיכון מוגבר כמבוגרים, לא תועדו ערכים מוגברים כאשר היו צעירים יותר. רמות LDL ורמות כולסטרול כולל, עם זאת, נטו להיות עקביים יותר לאורך השנים: במרבית הנבדקים עם רמות מוגברות בצעירותם, הרמות היו מוגברות גם בשלב מאוחר יותר.

מניתוח רב-משתנים עולה כי באלו עם רמות שומנים וליפופרוטאינים המעידות על סיכון מוגבר בתחילת המחקר, תועד סיכון מוגבר להפרעה ברמות השומנים גם במהלך המעקב, במידה וחלה החמרה בהשמנה או המשיכו לעשן.

בקרב משתתפים עם סמנים לסיכון קרדיווסקולארי מוגבר בתחילת המחקר, שבהמשך פיתחו רמות המעלות את הסיכון הקרדיווסקולארי, השכיחות של השמנה, העדר פעילות גופנית ומצב סוציואקונומי ירוד במהלך השנים, היה גבוה יותר, בהשוואה לנבדקים בעלי רמות שומנים בטווח התקין.

Arch Pediatr Adolesc Med 2011; 165:68-76

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה