האם חסרים תזונתיים בהורים קשורים בהתפתחות אסתמה ומחלות אלרגיות בילד? (מתוך Journal of Allergy and Clinical Immunology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי חסרים תזונתיים מסוימים בהורים עשויים להיות קשורים בהתפתחות אסתמה והפרעות אלרגיות אחרות בילדים. החוקרים מצאו כי לאבץ, לוויטמינים A, D ו-E וכן לצריכת ירקות ופירות ישנה ככל הנראה השפעה מגינה, אולם הם מדגישים כי ממצאיהם מוקדמים מכדי שניתן יהיה להסיק מהם מסקנות חד משמעיות.

כתוצאה מכך, החוקרים מבהירים כי בשלב זה אין מקום לכך שנשים הרות והורים ישנו את תזונתם אך ורק למטרה של הגנת ילדיהם מפני התפתחות אלרגיות.

החוקרים מסבירים כי למעלה מ-7% מאמריקאים בוגרים, ואף יותר מכך בילדים, סובלים ממחלת האסתמה, וכי היארעותה מצויה בעלייה בעשורים האחרונים ללא סיבה ברורה. על פי ה-Centers for Disease Control and Prevention (CDC) האמריקאי, המחלה גורמת כיום ללמעלה מ-13 מיליון פניות לחדרי מיון ולמרפאות מדי שנה.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לסקור 62 מחקרים אשר פורסמו לאחרונה ובחנו את הקשר האפשרי בין תזונה ובין התפתחות אסתמה ואלרגיה. כל המחקרים שנכללו בניתוח הנתונים היו מבוססים על גיליונותיהן התזונתיים של נשים ועל תצפיות נוספות. לדבריהם, מבין 22 המחקרים אשר בחנו את צריכתם של פירות וירקות, ב-17 נקשרו סוגי תזונה בריאים יותר לסיכון נמוך יותר של אסתמה ואלרגיות.

בנוסף, נמצא כי נשים הרות אשר צרכו כמויות רבות של ויטמינים D ו-E היו בעלות סיכון נמוך ב-30-40% להיות אמהות לילדים הסובלים מצפצופים.

החוקרים מוסיפים כי על פי תוצאותיהם, ההקפדה במהלך ההיריון על תזונה ים-תיכונית- העשירה בירקות, דגים ושומנים חד-רוויים (אלו שמקורם בשמן זית ובאגוזים), ודלה בשומן רווי מן החי וממוצרי חלב- הייתה קשורה בנוסף לירידה של קרוב ל-80% בסיכון של התינוקות לסבול מצפצופים.

מאידך, לדברי החוקרים לא נצפתה תועלת מובהקת כתוצאה מצריכת ויטמין C או סלניום.

מומחית בתחום אשר נתבקשה להגיב לפרסום הדברים מציינת כי היא סבורה שמרבית האנשים יסכימו לכך שנשים וילדים, עם או ללא אסתמה, צריכים להקפיד על תזונה ‘בריאה’. עם זאת, לדבריה ממצאי המחקר הנוכחי אינם מספיקים על מנת להציע כי עריכת שינויים ספציפיים אלו או אחרים בתזונה יש בה בכדי להשפיע על הסיכון להתפתחות אסתמה או אלרגיה, לטוב או לרע.

לטענת המומחית, כעת יש צורך במחקרים התערבותיים, בהם שולטים החוקרים בתזונתו של הנבדק בכל הנוגע לצריכת נוטריינטים ספציפיים. תזונה וצריכתם של מרכיבי תזונה פרטניים עשויות להיות קשות לניתוח מאחר וישנם ערפלנים רבים כל כך. לפיכך, קשה להסיק מסקנות ודאיות ממחקר זה ללא תוצאותיהם של מחקרים התערבותיים.

בסופו של דבר, מוסיפה המומחית, יתכן ומחקרים אלו יראו כי לתזונה השפעת מה על הסיכון להתפתחות אסתמה, אולי באמצעות השפעה של התפתחות הריאות או מערכת החיסון (לרבות התהליך הדלקתי), או באמצעות ריסון יצירתם של רדיקלים חופשיים.

J Allergy Clin Immunol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה