בדיקת MRI אינה יכולה לקבוע אם ניתן לתקן את סחוס הברך (Am J Sports Med)

בדיקת MRI עשויה לסייע באבחנת קרע בסחוס המניסקוס של הברך, אך אינה מנבאת באופן מהימן אילו קרעים ניתנים לתיקון כירורגי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

לפי ההערכות, כ-850,000 אמריקאים מנותחים כל שנה בשל פציעות של המניסקוס במפרק הברך. ניתוח זה עשוי לכלול תפירה של הקרע או הסרת החלק הפגוע של המניסקוס. כיום, כירורגים אינם יודעים לנבא אילו קרעים ניתנים לתיקון עד לניתוח.

ישנו הבדל רב בין תיקון הקרע ובין הסרה כירורגית של המניסקוס. במקרים בהם מסירים את הרקמה החולים יכולים לקום וללכת לביתם. אמנם צפוי כאב לאחר הניתוח, אך ללא מגבלות משמעותיות ולרוב יוכלו לשוב לפעילות גופנית בתוך כשבועיים. עם זאת, אפשרות הסרת חלק מהמניסקוס קיימת רק במקרים בהם הקרע קטן. במקרים של קרעים גדולים, הסרת החלק הפגוע מובילה לרוב לדגנרציה של מפרק הברך.

מצד שני, לאחר תיקון קרע מניסקוס נדרשים 4-6 שבועות החלמה, לעיתים קרובות עם פיזיותרפיה. לכן, יש מקום לניבוי המגבלות הצפויות לחולים לאחר הניתוח.

בדיקות MRI מצויות בשימוש נרחב לאבחן קרעי מניסקוס, עם דיוק של עד 99% מהמקרים. עם זאת, MRI אינה מספקת פרטים רבים דוגמת מיקום התחלת וסיום הקרע או מורכבותו.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים משני רדיולוגים בכירים לבחון את בדיקות ה-MRI של 119 חולים לאחר שכבר נותחו בשל קרע מניסקוס תיקון כירורגי או הסרת המניסקוס. הרדיולוגים ניסו לנבא את האפשרות לתיקון של כל קרע.

לעיתים קרובות הרדיולוגים טעו בהערכתם. רופא אחד דייק ב-63% מהמקרים והשני דייק ב-58% מהמקרים.

לאור זאת, לעת עתה, חולים עם קרע מניסקוס עדיין יידרשו להמתין עד לפרוצדורה עצמה בכדי לדעת בדיוק מה צפוי לאחר הניתוח.

Am J Sports Med. Posted online December 20, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה