סטנטים משחררי תרופה- האם יש יתרון לציפוי Everolimus על פני Paclitaxel? (מתוך JACC: Cardiovascular Interventions)

מאת איתמר גנמור

מממצאי שני מחקרים חדשים אשר פורסמו בכתב העת JACC: Cardiovascular Interventions בדצמבר 2010 עולה כי לחולים עם מחלת לב כלילית היו תוצאים טובים יותר עם סטנטים מצופי Everolimus (Everolimus-eluting stents; EES) לעומת סטנטים מצופי Paclitaxel (Paclitaxel-eluting stents;PES ).

במחקר הראשון, ערכו החוקרים אנליזה למידע מ-1,032 חולים ממחקרי SPIRIT II ו- SPIRIT III להשוואת התוצאים הקליניים של שני הציפויים לאחר 3 שנים. המידע לאחר שנתיים הדגים כי יש יתרון ל-EES על פני ה-PES לגבי תוצאים אנגיוגרפיים וקליניים.

בניתוח המידע לאחר 3 שנים נמצא כי שיעור כשלון עורקי המטרה (מוות לבי, אוטם לבי, או רה-וסקולרזיציה של הנגע בעקבות איסכמיה) הייתה נמוכה ב-30% עם EES לעמות PES (13.7% לעומת 19.5%, p=0.01). שיעור ה- major adverse cardiac events (MACE) היה נמוך גם הוא עם EES לעומת PES (9.1% לעומת 16.3%, p=0.0004).

בנוסף, נצפתה גם ירידה יחסית של 45% באוטם לבי מסוג non-Q-wave (מ-6.1% ל-3.4%), וירידה יחסית של 41% בשיעור הרה-וסקולרזיציה של הנגע בעקבות איסכמיה (מ-9.1% ל-5.4%).

נמצא כי יתרונות ה-EES נצפו בכל תתי-הקבוצות, פרט לחולי סוכרת, שם נמצאו תוצאים דומים בין EES ל-PES.

במחקר השני, ערכו החוקרים אנליזה למידע ממחקרי SPIRIT III ו- SPIRIT IV על מנת לבדוק האם היעילות והבטיחות אשר דווחו בעבר לגבי ה-EES מתורגמת גם ליתרון מבחינת התוצאים בתת-הקבוצה עם מחלה רב-כלית.

מחקרי SPIRIT III ו- SPIRIT IV כללו 3,903 חולים אשר עברו percutaneous coronary intervention (PCI) בכלי אחד, ו- 785 חולים אשר עברו PCI במספר כלים.

נמצא כי שיעור כשלון נגע המטרה לאחר שנה היה נמוך יותר עם EES, ללא תלות במספר כלי הדם המעורבים. לחולים עם מחלה רב-כלית היה יתרון גדול יותר, אך לא מובהק, עם EES לעומת PES, מאשר לחולים עם מחלת כלי בודד (52% ירידה באירועים עם EES לעומת PES במחלה רב כלית, לעומת 36% אחוזי ירידה במחלה עם כלי בודד, p=0.3).

לחולים עם מחלה רב-כלית אשר טופלו עם EES היו שיעורים נמוכים יותר של אוטם לבי כתוצאה מכשל עורק המטרה לאחר שנה (2.2% לעומת 6.1% עם PES, p=0.007). לסוג הסטנט לא הייתה השפעה על תוצא זה בחולים עם מחלה בכלי בודד.

בשתי קבוצות החולים, שיעורי הרה-וסקולרזיציה של הנגע בעקבות איסכמיה ירדו באותה מידה עם EES ו-PES.

לדברי אחד החוקרים, היתרון המוחלט של ה-EES היה ביחס ישר למורכבות המחלה הכלילית (מספר הכלים המעורבים או הנגעים המטופלים). לממצא זה יכולות להיות השלכות חשובות בבחירה בין PCI לבין ניתוחי מעקפים בחולים עם מחלה רב-כלית.

החוקר הוסיף ואמר כי כרגע הם מעורבים במחקר נוסף הנקרא EXCEL, ובו הם משווים בין EES לבין ניתוח מעקפים ביותר מ-3,000 חולים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה