מהן השפעות הטיפולים על העלויות הישירות והעקיפות של חולי טרשת נפוצה במעגל העבודה? (מתוך Current Medical Research and Opinion)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Current Medical Research and Opinion עולה כי חולי טרשת נפוצה הנכללים במעגל העבודה מראים ירידה רבה יותר בעלויות הבלתי-ישירות, הנובעות מהיעדרות ממקום העבודה בשל חופשות מחלה, בעקבות טיפול ב-Interferon-β1a-IM- (Avonex) או ב- Interferon-β1b-(Betaseron) בהשוואה לאלו שטופלו ב- Interferon-β1a-SC (Rebif) או ב-Glatirameracetate (Copaxone).

החוקרים מסבירים כי קיים מעט מידע בלבד ביחס להשפעות השימוש בתכשירים משני מהלך המחלה (Disease modifying drugs, DMTs) על העלויות הישירות והבלתי-ישירות בקרב חולי טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis, MS) המועסקים. לפיכך, ביקשו במחקרם זה להשוות את העלויות וההיעדרויות ממקום העבודה בין חולים המטופלים באחד מארבעת התכשירים המוזכרים לעיל, בין התקופה שלפני התחלת הטיפול ובין התקופה שלאחריה.

לשם כך, עשו החוקרים שימוש במאגר נתוני תביעות של עובדים בארצות הברית (2001-2008) במטרה לאתר חולים עם שני מרשמים לכל הפחות ל-DMTs או עם מרשם יחיד ל-DMT ואבחנה של MS אשר המשיכו להיות מועסקים וזכאים לכיסוי ביטוח רפואי בששת החודשים שלפני התחלת הטיפול ולאחריו. בין המדדי התוצאים שהוערכו מציינים החוקרים את העלויות הישירות, העלויות הבלתי-ישירות וההיעדרויות ממקום העבודה הקשורות לחופשות מחלה (Sick leave, SL) או למוגבלות קצרת טווח (Short-term disability, STD) והשימוש בשירותי רפואה ועלותם על פי מקום מתן השירות (Place of service, POS). הם מציינים כי כל חישובי העלויות נעשו באופן המתוקנן לאינפלציה נכון לשיעור הדולר ב-2010.

בסך הכל, 153 חולים מתאימים נכללו במחקר (מהם 68 שטופלו ב-Avonex, 22 שטופלו ב-Betaseron, 42 שטופלו ב-Copaxone ו-21 שטופלו ב-Rebif). 76 עובדים נזקקו לחופשות מחלה, 89 חולים היו בעלי זכאות בשל מוגבלות קצרת טווח, ו-97 היו בעלי אינדיקטורים ל-POS.

לאחר התחלת הטיפול, מדווחים החוקרים כי ההוצאות על שירותי הבריאות הצטמצמו משמעותית עבור המטופלים המקבלים Avonex (53.8%-, 3,084$-) ו-Betaseron (67.1%-, 4,103$-), בעוד שעלויות הקשורות לחופשת מחלה ירדו משמעותית רק עבור אלו המטופלים ב-Avonex (60.5%-, 704$-). שינויים בימי ההיעדרות ממקום העבודה בשל חופשות מחלה היו נמוכים משמעותית עבור החולים שטופלו ב-Avonex או ב-Betaseron בהשוואה לאלו שטופלו ב-Copaxone (p<0.05).

במדגם ה-POS, מציינים החוקרים כי העלויות הרפואיות הכוללות ירדו משמעותית עבור אלו שטופלו ב-Avonex (3,643$-), Betaseron (3,470$-) או Copaxone (3,762$-), בעוד שעלו בקרב החולים שטופלו ב-Rebif (2,093$) באופן שלא הגיע לכדי מובהקות סטטיסטית. לבסוף, נמצא כי רק החולים שטופלו ב-Avonex הראו ירידה משמעותית ב-Proportion-of-care (משמע בפניות לחדרי מיון, מרכזים רפואיים אמבולטוריים ואתרים אחרים).

לאור תוצאותיהם אלו, מסכמים החוקרים כי בקרב חולי טרשת נפוצה המועסקים ומטופלים בתרופות המשנות את מהלך המחלה בעולם הממשי, אלו שטופלו ב-Avonex או ב-Betaseron הראו ירידות גדולות משמעותית בהוצאות הבלתי-ישירות הקשורות לחופשות מחלה לאחר התחלת הטיפול התרופתי בהשוואה לאלו שטופלו ב-Copaxone או ב-Rebif. בנוסף, הם מזכירים כי רק אלו שטופלו ב-Avonex הראו ירידה מובהקת במספר ימי ההיעדרות ממקום העבודה בשל חופשת מחלה, בעוד שיתר קבוצות החולים דיווחו על עלייה במספר זה לאחר תחילת הטיפול.

באשר למגבלות המחקר הנוכחי, מציינים החוקרים את גודל המדגמים הקטן יחסית אשר עלול היה להשפיע על מסקנות המחקר.


Current Medical Research and Opinion 2011

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה