האם אוסטיאוארתריטיס של מפרק הירך המאותרת באופן מקרי בצילום פירושה בהכרח צורך בהחלפת המפרק בעתיד? (מתוך Arthritis Care and Research)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של ירחון Arthritis Care and Research עולה כי על אף שאוסטיאוארתריטיס של מפרק הירך (Hip osteoarthritis, OA) מגבירה את הסיכון לצורך בניתוח להחלפה מלאה של המפרק, הרי שרק בחולים מעטים המחלה אכן תתקדם לכדי דרגה שכזו.

לדברי החוקרים, עבור חולים ועבור הרופאים הכלליים, יש עניין רב בממצאיהם אלו על פיהם ממצא רדיוגרפי מקרי של אוסטיאוארתריטיס של מפרק הירך פירושו בסך הכל סיכון קטן לצורך עתידי בניתוח להחלפת המפרק.

על מנת לבחון את גורמי הסיכון להתקדמות של OA של מפרק הירך ואת המהלך הטבעי של המחלה בהקשר הקהילתי, ביקשו החוקרים לסקור נתונים אודות חולים אשר עברו צילום של האגן לצורך הערכת מערכת העיכול בין השנים 1980 ו-1997.

החוקרים מדווחים כי הוערכו בסך הכל 2,953 מפרקי ירך, בהם נמדד החלל המפרקי המינימלי ובוצע דירוג ל-OA רדיוגרפית. לדבריהם, עד תום שנת 2008, שיעור ההיארעות המצטבר של צורך בניתוח להחלפה מלאה של מפרק הירך עמד על 2.5%, וההיארעות המצטברת של שברים בירך הייתה 2.6%.

החוקרים מוסיפים כי כצפוי, מפרקי ירך בהם הייתה עדות רדיוגרפית ל-OA היו בעלי שיעור מוגבר של צורך בניתוח להחלפה מלאה של המפרק, שיעור אשר עמד על 16.9% (HR, 13.2). בנוסף, הסיכון הלך ועלה ככל שהחלל המפרקי המינימלי היה קטן יותר. אף על פי כן, הם מציינים כי 11-28 שנים לאחר ביצוע צילומי האגן המקוריים, יותר מ-4 מכל 5 חולים עם עדות רדיוגרפית ל-OA של הירך לא נזקקו לניתוח שכזה.

לטענת החוקרים, המסר לחולים הינו כי גם באם מפרק הירך אינו נראה טוב בצילום הרנטגן, הרי שאין משמעות הדבר כי יהיה בהכרח צורך בהחלפתו בעתיד.

Arthritis Care Res 2010


לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה