האם יש מקום למתן סטרואידים לתיקון דיכוי ציר ההיפותלמוס-היפופיזה-אדרנל לאחר דימום תת-עכבישי? (מתוך כנס CCCF)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס ה-Critical Care Canada Forum (CCCF) עולה כי קיומה של אי-ספיקה קורטיקוסטרואידלית הקשורה במחלה קשה (Critical illness-related corticosteroid insufficiency, CIRCI) לא היה קשור להתפתחות סיבוכים בתקופה הראשונית לאחר דימום תת-עכבישי (Subarachnoid hemorrhage, SAH).

החוקרים דיווחו אודות תוצאות ראשוניות של מחקר פרוספקטיבי אשר נמשך כעת, ובו נכללים 25 חולים (מהם 16 נשים) אשר עברו דימום תת-עכבישי שניוני בעקבות קרע במפרצת. על פי תוצאות אלו, לא הודגם קשר בין CIRCI ובין סיבוכים ב-72 שעות שלאחר הדימום.

לדברי החוקרים, עלה בידם בעבר להראות כי ציר ההיפותלמוס-היפופיזה-אדרנל (Hypothalamic-pituitary-adrenal, HPA) מראה תגובה חריגה בעקבות מבחני תגר של ACTH במינונים נמוכים (לאחר הופעת דימום מסוג SAH). לדבריהם, SAH מוביל לפגיעה בתפקוד ציר ה-HPA.

במחקרם הנוכחי, ביקשו החוקרים לבחון שמא קיים קשר בין תפקוד ציר ה-HPA לאורך זמן ובין סיבוכים המופיעים בשלושת הימים הראשונים שלאחר SAH. הם מזכירים כי בין הסיבוכים השכיחים המופיעים לאחר SAH נכללים חוסר יציבות המודינמית, ואזוספאזם קליני, היפונתרמיה, היפרתרמיה, זיהומים ומוות.

החוקרים מציינים כי החולים שנכללו במחקר לא נטלו טיפול תרופתי כלשהו אשר עלול היה להשפיע על תפקוד ציר ה-HPA. הם מדווחים כי מבחני התגר באמצעות ACTH במינון נמוך הראו כי קיימת CIRCI בקרב 84%, 84% ו-82% מהחולםי בימים 0, 5 ו-10, בהתאמה. הניתוח הסטטיסטי של הנתונים לא הדגים קשר בין רמות הקורטיזול הכוללות בסרום בתחילת המעקב ובין אלו שלאחר מבחן התגר של ACTH בימים 0, 5 ו-10.

החוקרים מסכמים כי לא נמצא קשר בין ההגדרה של CIRCI ובין נוכחות חוסר יציבות המודימית או סיבוכים אחרים לאחר SAH. הם מזכירים כי המדובר בשלב זה בתוצאות ראשוניות ולפיכך יתכן והמסקנות תהיינה שונות לאחר שיתווספו למחקר נבדקים נוספים. לבסוף, הם מציעים כי על פי ממצאיהם הנוכחיים יתכן ואין מקום למתן קורטיקוסטרואידים במטרה לתקן את ציר ה-HPA בחולים אלו.

מתוך כנס ה-Critical Care Canada Forum (CCCF) אשר נערך בטורונטו בחודש נובמבר 2010.

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה