Apixaban נמצא יעיל יותר מ-Enoxaparin במניעת קרישים ורידיים לאחר ניתוחי החלפת פרק ירך או ברך לפי נתונים ממחקרי ADVANCE (מתוך כנס ASH)

מאת ד”ר אולה קראסיק

בכנס השנתי ה-52 של ה-American Society of Hematology (ASH) הוצגו תוצאות מנתונים שנאספו במחקרים הקליניים ADVANCE-2 ו-ADVANCE-3 . התוצאות הראו כי שימוש ב-Apixaban , מעכב חדש של פקטור Xa , יעיל יותר מ-Enoxaparin (קלקסאן) במניעת ארועים של קרישים ורידיים משמעותיים לאחר ניתוחי החלפת פרק ירך או ברך.

במחקרים ADVANCE-2 ו-ADVANCE-3 השתתפו 8464 חולים אשר עברו ניתוח החלפת פרק ירך או ברך. קבוצה אחת של החולים טופלה ב-Apixaban מניעתי במינון 2.5 מ”ג פעמיים ביום, החל מ-12-24 שעות לאחר הניתוח (בממוצע 19 שעות). הקבוצה השניה טופלה ב-Enoxaparin מניעתי במינון 40 מ”ג שניתן 12 שעות לפני הניתוח ובהמשך גם לאחר הניתוח. מטרת המחקר הייתה השוואת ההארעות של ארועים תרומבואמבוליים ורידיים משמעותיים, כגון קרישים בורידים העמוקים של הירכיים או תסחיפים ריאתיים.

תוצאות: ארוע תרומבואמבולי ורידי משמעותי ארע ב-0.68% מהחולים שטופלו ב-Apixaban , לעומת 1.5% מהחולים שטופלו ב-Enoxaparin הבדל משמעותי סטטיסטית. החוקרים ציינו כי משמעות הירידה האבסולוטית של 0.76% היא שמתוך כל 125 חולים המטופלים ב-Apixaban לעומת Enoxaparin , ניתן למנוע ארוע אחד של קריש ורידי משמעותי.

כמו כן, לא היה הבדל משמעותי בין הקבוצות מבחינת הסיכון לדימום. בשתי הקבוצות היתה הארעות דומה של ארועי דימום משמעותיים 0.74% בקבוצת ה-Apixaban מול 0.77% בקבוצת ה-Enoxaparin . דימום משמעותי באיזור הניתוח ארע ב-26 חולים מקבוצת ה-Apixaban , וב-27 חולים מקבוצת ה-Enoxaparin . העדר העליה בסיכון לדימום הינו פרט משמעותי במחקר זה, שכן מחקר APPRAISE-2 , שהיה מחקר phase 3 של Apixaban בחולים בסיכון גבוה לאחר ארוע קורונרי חריף רסנטי (recent ACS ), הופסק טרם סיומו בשל עליה בארועי דימום, אשר לא הצדיקה את הירידה בארועים האיסכמיים. החוקרים ציינו כי היה הבדל משמעותי בין מחקרי ה-ADVANCE לבין מחקר APPRAISE-2 , אשר ככל הנראה גרם להבדלים בסיכון לדימום. במחקר APPRAISE-2 החולים לאחר ACS טופלו ב-Apixaban 5.0 מ”ג פעמיים ביום או בפלצבו בנוסף לתרופות מעכבות טסיות נוספות, ואילו במחקרי ה-ADVANCE החולים טופלו במינון נמוך יותר של Apixaban , ללא תוספת אנטיקואגולציה אחרת. החוקרים סיכמו כי בשני המחקרים מדובר באוכלוסיות חולים שונות, וכי יש הגיון לקביעת משטר טיפול שונה בסיטואציות שונות.

אם כן, נראה כי Apixaban , אשר ניתן במתן פומי לאחר הניתוח, יכול להוות תחליף נוח ויעיל לטיפול מונע קרישיות יתר לאחר ניתוחי החלפת פרק ירך או ברך. החוקרים ציינו כי ישנה משמעות גדולה לתרופות חדשות, אשר יוכלו להוות תחליף ל-LMWH ול-Warfarin (קומדין) המסורתיים. מחקר AVERROES אשר הוצג בכנס איגוד הקרדיולוגים הארופאי האחרון בסטוקהולם, הדגים כי חולים עם פרפור פרוזדורים, אשר אינם יכולים ליטול Warfarin , היו בסיכון נמוך יותר באופן משמעותי לשבץ או תסחיף סיסטמי כשטופלו ב-Apixaban לעומת טיפול באספירין. מחקר נוסף שנערך כעת, הנקרא Apixaban for the Prevention of Stroke in Subjects with Atrial Fibrillation (ARISTOTLE) משווה את היעילות של Apixaban במינון של 5.0 מ”ג פעמיים ביום מול Warfarin מותאם ל-INR מטרה של 2.5 בחולים עם פרפור פרוזדורים. תוצאות מחקר זה צפויות להתפרסם באפריל 2011.

מתוך כנס שנתי ה-52 של ה-American Society of Hematology (ASH) .

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה