האם רטינופתיה שכיחה במטופלים לא-סוכרתיים? (מתוך Ophthalmology)

מאת איתמר גנמור

מממצאי מחקר חדש, אשר פורסמו בכתב העת Ophthalmology בנובמבר 2010, עולה כי קיימת שכיחות גבוהה של רטינופתיה במטופלים לא-סוכרתיים, והיא קשורה לגורמי סיכון קרדיווסקולאריים, כגון יתר לחץ דם, עישון ועלייה בעובי שכבת האינטימה בעורק הקארוטיד.

במחקרים מוקדמים, אשר השתמשו בבדיקות ראייה קליניות, דווחה שכיחות רטינופתיה נמוכה של 0.4-2.3%. במחקרים יותר מאוחרים אשר השתמשו בתמונות רשתית דווח על שכיחות גבוהה יותר של עד 9.8%.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק את שכיחות הרטינופתיה במטופלים לא-סוכרתיים, במיוחד באוכלוסיות של לא-לבנים, ולבדוק את הקשר לגורמי סיכון קרדיווסקולאריים. קבוצת החוקרים בחנה נתונים ממחקר טרשת עורקים מולטי-אתני בארצות הברית, אשר כלל 6176 חולים בגילאי 45 עד 84 ללא סוכרת.

השכיחות הכללית של הרטינופתיה הייתה 12.5%. בלבנים- 11.9%, בהיספאנים- 12.6%, בשחורים- 13.9% ובסינים- 17.2%. בנוסף, במחקר נמצא קשר חזק ליתר לחץ דם (odds ratio 1.47; 95% CI 1.23-1.75). לאחר תקנון לגיל,מין וגורמים אחרים, נמצא קשר גם לעישון (odds ratio 1.50; 95% CI 1.09-2.06) ולעלייה בעובי שכבת האינטימה בעורק הקארוטיד (odds ratio 1.22; 95% CI 1.05-1.41).

על פי אחד החוקרים, התוצאות לא הפתיעו אותם לגמרי מכיוון שהם כבר הראו בעבר שרטינופתיה נפוצה בחולים ללא סוכרת. החוקר הוסיף ואמר שהחשיבות הקלינית של הרטינופתיה עדיין לא ידועה, אך היא כבר נקשרה בעבר למחלות צרברווסקולאריות ולתמותה.

לדבריו, לא ניתן לדעת כרגע האם דרושה התערבות מכיוון שאין מידע לגבי התקדמות הרטינופתיה לשלבים המסכנים את הראייה. אולם, איזון לחץ דם וצמצום גורמי סיכון וסקולאריים אחרים יכולים אולי לשפר את מצב הרטינופתיה.

החוקרים אמרו שלדעתם השכיחות הגבוהה של הרטינופתיה בכל הקבוצות האתניות, ובמיוחד אצל הנבדקים הסינים, מדאיגה. לדבריהם, נחוצה מודעות לגבי גורמי הסיכון לרטינופתיה במטופלים לא-סוכרתיים אצל רופאים ואצל כל מטפלי העיניים האחרים.

Ophthalmology 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה