מהו הסיכון לדימום בעקבות טיפול כפול בתכשירים נוגדי טסיות? (מתוך Archives of Internal Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד

במחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של ירחון Archives of Internal Medicine טוענים החוקרים כי קיים סיכון ניכר לדימום בעקבות טיפול כפול בתכשירים נוגדי טסיות- Aspirin ו-Clopidogrel (פלביקס). לאור ממצאים אלו, הם מציעים כי יש לנקוט במידה של זהירות כאשר מחליטים על מתן טיפול זה.

החוקרים מסבירים כי ידוע שטיפול כפול בתכשירים נוגדי טסיות מגביר את הסיכון לדימום במידת מה, אולם עיקר הראיות בנושא מקורן במחקרים קליניים. בניגוד לכך, ביקשו החוקרים בעבודתם זו לנסות ולכמת סיכון זה בעולם הממשי. הם מצאו כי ההבדל בסיכון להתפתחות דימום חריף בין טיפול ב-Warfarin (קומדין) ובין טיפול נוגד-טסיות כפול לא היה רב, ממצא אשר לדבריהם הינו משמעותי וחשוב. לפיכך, ביקשו להזכיר כי טיפול כפול זה קשור בסיכון בעל משמעות קלינית, וכי לא ניתן לטענתם להתחיל טיפול זה אצל מטופלים ‘ולשכוח מכך’. מאחר וחולים אלו אינם מנוטרים בקפידה באותה המידה כמו אלו הנוטלים Warfarin, על הרופאים להיות זהירים יותר.

החוקרים ביקשו להעריך את ההיארעות הלאומית של ביקורים בחדר מיון בשל דימומים הקשורים בטיפול כפול בתכשירים נוגדי טסיות, באמצעות מאגר מידע של פניות למיון בשל תופעות לוואי תרופתיות, הכולל 63 בתי חולים ברחבי ארצות הברית אשר יחד נחשבים כמייצגים את חדרי המיון בכלל ארה”ב. בנוסף, תועד מספר הפניות למיון בשל תופעות לוואי הכרוכות בנטילת Warfarin.

החוקרים מדווחים כי אירעו 7,654 פניות לחדרי מיון מדי שנה הקשורות לטיפול הכפול בנוגדי טסיות, לעומת 60,575 פניות מדי שנה הקשורות ב-Warfarin. כאשר יוחסו כל תופעות הלוואי הקשורות בטיפול הכפול לדימומים, נמצא כי רבים מהפניות הקשורות בנטילת Warfarin היו עקב שינויי INR שאירעו ללא דימום. לאחר תקנון זה, נותרו 40,924 פניות לחדרי המיון המיוחסות לדימום חריף.

לדברי החוקרים, מרבית הפניות לחדרי המיון בקרב חולים הנוטלים את שני התכשירים נוגדי הטסיות או לחילופין Warfarin היו בשל דימומים מינוריים. השיעור המוערך של פניות למיון הקשורות בדימומים חריפים בשל נטילת טיפול כפול בנוגדי טסיות היה 1.2 לאלף ביקורים במרפאה לעומת 2.5 לאלף ביקורים במרפאה בשל נטילת Warfarin (יחס הסיכון, 0.49; 95% CI = 0.15-0.83).

בקרב חולים אשר נזקקו לאשפוז, מציינים החוקרים כי בעוד שהסיכון לדימומים מסכני חיים או דימומים במערכת העצבים המרכזית היה רב יותר בעקבות Warfarin, הרי שלא נצפה הבדל מובהק בסיכון לאשפוז עקב דימומים חריפים בין שני סוגי הטיפול (RR, 0.73; 95% CI = 0.38-1.08).

החוקרים טוענים כי קיים פער בין האופן שבו רופאים תופשים את הטיפול ב-Warfarin ובין האופן בו נתפש הטיפול הכפול בתכשירים נוגדי טסיות. לדבריהם, Warfarin ידוע כטיפול מאתגר, וצפוי שיעור גבוה של פניות למיון המיוחסות לתופעות הלוואי של הטיפול, ואולם אין הדבר כך ביחס לטיפול בשני תכשירים נוגדי טסיות יחד. ממצאי המחקר הנוכחי מצביעים על כך שגם זה האחרון כרוך בסיכון גבוה לדימומים, הם מדגישים.

החוקרים מוסיפים כי על אף שמרבית אירועי הדימום הכרוכים בטיפול הינם מינוריים, הרי שעדיין הדבר חשוב מאחר ועשוי להוביל להפסקת הטיפול בחלק מהחולים, על הסיכון המוגבר לאירוע לבבי מסכן חיים המתלווה לכך. המדובר בטיפולים חיוניים, הם מבהירים, ויש צורך בשמירה על היענות החולים לטיפול. לפיכך, על הרופאים הרושמים טיפולים אלו לוודא כי המטופל מבין שעלול לדמם בעקבותיהם, וכי במקרה זה יהיה עליו לפנות לעזרה רפואית, אולם לא להפסיק על דעת עצמו את נטילת התרופות.

לבסוף, מציעים החוקרים שלושה דגשים לסיכום עבודתם זו. ראשית, על הקלינאים לזכור כי הסיכון לדימומים הכרוך בטיפול הכפול בתכשירים נוגדי טסיות צריך להישקל ברצינות, וכי עליהם לנקוט במידה של זהירות עם המטופלים המקבלים אותו. שנית, על קובעי המדיניות לדבריהם לזכור כי טיפול כפול זה צריך להיחשב כטיפול לו נלווה סיכון גבוה לתופעות לוואי, וכי סיכון זה זוכה כעת לתת-הערכה. ולבסוף, מדגישים החוקרים כי על החולים לזכור כי עלולים לחוות דימומים אולם אל להם להחליט על דעת עצמם להפסיק לחלוטין את הטיפול התרופתי בעקבות אירוע שכזה.

Arch Intern Med. 2010; 170:1926-1933

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה