הסרה מהמדפים של תרופות לטיפול בהתקררות בילדים מפחית במחצית את מספר הפניות לחדר מיון בשל הרעלות (Pediatrics)

מספר הילדים הקטנים המופנים לחדר מיון בעקבות נטילת כמות גדולה מדי של תרופות לטיפול בשיעול והתקררות קטן במחצית לאחר שחברות תרופות הסירו מהמדפים את התרופות לקבוצת גיל זו.

לדברי החוקרים, מתוצאות המחקר, שפורסמו ב-Pediatrics, עולה כי הסרת התרופות מהמדפים הביאה להגשמת המטרה של המעשה אך עדיין יצרני תרופות והורים יכולים לנקוט במספר צעדים להגנה על הילדים מפני ביקור בחדר המיון. החוקרים מה-CDC סבורים כי מדובר במעשה טוב מאוד.

בסוף שנת 2007, היצרנים של תרופות לשיעול והתקררות התאספו והחליטו כי הם מפסיקים את מכירת התרופות הללו לילדים מתחת לגיל שנתיים. מאז, ההחלטה התרחבה וכללה תרופות להתקררות ושיעול לכל הילדים מתחת לגיל ארבע שנים. ה-FDA גם המליץ בינואר 2008 כי הורים ימנעו ממתן התכשירים הללו לטיפול בילדים מתחת לגיל שנתיים, בשל תופעות לוואי חמורות שעשויות להיות מסכנות חיים.

בטרם הסרת התרופות מהמדפים, לא היו נתונים מוצקים לפיהם תרופות לשיעול והתקררות אכן יעילות בילדים, והן ידועות כגורמות תופעות לוואי לעיתים. אנטי-היסטמינים ונוגדי-גודש הקיימים בחלק מהתכשירים הללו עשויים להיות בעיתיים במיוחד כאשר ילדים נוטלים יותר מהמינון המומלץ.

במטרה להעריך את ההשפעה של הסרת תרופות אלו מהמדפים, החוקרים בחנו את מספר הילדים שפנו לחדר מיון בשל בעיות הקשורות לתרופות לשיעול והתקררות לפני ואחרי שהוסרו מהמדפים. על-בסיס מדגם שכלל כ-60 בתי חולים בארצות הברית, החוקרים העריכו את מספר המקרים הללו ברחבי המדינה לפני ואחרי הסרת התרופות.

ב-14 החודשים טרם הסרת התרופות מהמדפים, כ-2,800 ילדים מתחת לגיל שנתיים פנו לחדר מיון לאחר שנטלו תרופות כנגד שיעול והתקררות. ב-14 החודשים לאחר מכן, מספר זה ירד לכ-1,250 ילדים. בילדים גדולים יותר, מספר הפניות לחדר מיון לא השתנה משמעותית.

החוקרים טוענים כי הממצאים עולים בקנה אחד עם הציפיות שלהם. ההורים אינם קונים עוד את התרופות הללו לטיפול בילדים קטנים, וכתוצאה מכך, ילדים קטנים אינם מקבלים תרופות אלו בשוגג.

ילדים המופנים לחדר מיון בשל בעיות הקשורות לתרופות אלו נוטלים לרוב את התרופות כאשר ההורים אינם שמים לב, אך לעיתים ההורים עצמם נותנים לילדים מינון גדול מדי בשוגג. החדשות הטובות הן שיש דרכים לצמצם את שכיחות התופעה.

יש לתכנן תרופות לשיעול והתקררות המיועדות לילדים גדולים ולמבוגרים כך שיהיה הרבה יותר קשר לילדים ליטול אותן בשוגג ובטעות ליטול כמות מסוכנת. בנוסף, ההוראות על בקבוקי התרופות צריכות להיות בולטות יותר וברורות בנוגע למינון המתאים לילדים הגדולים דיו בכדי לקבל את הטיפול התרופתי.

באשר להורים, החוקרים כותבים כי חשוב שלא ייתנו תרופות כנגד שיעול והתקררות לילדים מתחת לגיל 4, ולהבטיח כי כל התרופות של המשפחה מאוחסנות מחוץ להישג ידם של ילדים.

במידה והילד נוטל כמות גדולה מדי של תרופות נגד שיעול והתקררות, הורים אינם צריכים בהכרח לרוץ לחדר המיון הקרוב. ההמלצה להורים במקרים בהם הילד אינו במצב קריטי, לפנות ראשית למרכז הקרוב לטיפול בהרעלות.

מרבית הילדים במחקר לא היו צריכים לפנות לחדר מיון ומרכז לטיפול בהרעלות עשוי לסייע להורים בחיפוש אחר הסימנים והמצבים בהם יש לפנות לבית חולים.

Pediatrics. Published online November 22, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה