ההשפעה של ויטמין A ואבץ בחולים עם שחפת ריאתית (מתוך American Journal of Clinical Nutrition)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-10 בנובמבר 2010 ב- American Journal of Clinical Nutrition, עולה כי לתוספי ויטמין A ואבץ לא נמצאה השפעה על תוצאות הטיפול בחולים עם שחפת ריאתית.

החוקרים כותבים כי בחולי שחפת נצפות לעיתים קרובות רמות נמוכות של ויטמין A ואבץ, ומוסיפים כי הדבר עלול להשפיע על יכולת התגובה התאית. עם זאת, לא ברור האם מתן של תוספים אלו עשוי להשפיע על תוצאות הטיפול בשחפת, ובעבודות קודמות התקבלו תוצאות לא עקביות. מטרת המחקר הייתה להעריך את היעילות של תוספי ויטמין A ואבץ על תוצאות משטח ותרבית מהכיח ועל זמן זיהוי התרבית, במבוגרים עם שחפת ריאתית.

המחקר נערך בדרום אפריקה, וכלל 154 משתתפים עם שחפת ריאתית המקבלים את הטיפול התרופתי המקובל. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת תוסף ויטמין A (Retinyl palmitate) במינון 200,000 IU ואבץ במינון 15 מ”ג בכל יום למשך 8 שבועות (n=77), או לקבלת פלסבו (n=77). המשתתפים מסרו דגימות כיח לצביעת Auramine וכן תרבית כיח בכל שבוע, וביצעו צילום חזה בעת ההצטרפות ולאחר 8 שבועות. כמו כן, החוקרים העריכו את מצב התפקוד ואת המדדים האנתרופומטריים של המשתתפים בעת ההצטרפות ולאחר 8 שבועות.

החוקרים מציינים כי 20 מהמשתתפים (13%) היו נשאי HIV וב-8 משתתפים מצב ה-HIV לא היה ידוע. מתוצאות המחקר עולה כי לא נמצא הבדל בין קבוצת הטיפול לקבוצת הפלסבו בזמן שחלף עד שהתרבית הפכה שלילית (culture conversion), או במשך הזמן עד לזיהוי התרבית לאורך 8 שבועות הטיפול.

החוקרים מוסיפים כי לא נצפו הבדלים בין הקבוצות בעלייה במשקל או בשיפור הרדיולוגי לאחר הטיפול.

לאור תוצאות המחקר הם מסכמים כי לטיפול בן 8 שבועות בתוספי ויטמין A ואבץ לא נמצאה השפעה על תוצאות הטיפול בחולים עם שחפת ריאתית. לדבריהם, דרושים מחקרים רחבי היקף בנושא על מנת לקבוע באופן וודאי כי מתן התוספים אינו יעיל במקרים אלו.

Am J Clin Nutr. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה