האם קיים קשר בין חסר וויטמין D ובין רטינופתיה סוכרתית? (מתוך כנס American Academy of Ophthalmology ו-Middle East Africa Council of Ophthalmology)

ממחקר חדש עולה כי בחולים עם רטינופתיה סוכרתית, בעיקר מהסוג הפרוליפרטיבי, קיימת שכיחות גבוהה יותר של חסר וויטמין D, בהשוואה לנבדקים ללא סוכרת. לאור זאת, החוקרים משערים כי קיים קשר בין חסר וויטמין D ובין אחת הסיבות המובילות לעיוורון במבוגרים. ממצאי המחקר הוצגו בכנס American Academy of Ophthalmology ו-Middle East Africa Council of Ophthalmology.

לדברי החוקרים, הרמה הממוצעת של 25-Hydroxyvitamin D במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 הייתה הרבה מתחת ל-30 ננוגרם למ”ל, הסף המקובל להגדרת חסר וויטמין D. למעלה מ-75% מהחולים עם רטינופתיה סוכרתית סבלו מחסר וויטמין D.

במחקר החתך נכללו 221 משתתפים שחולקו לחמש קבוצות: ללא סוכרת או רטינופתיה, ללא סוכרת אך עם מחלה עינית, סוכרת מסוג 2 אך ללא רטינופתיה סוכרתית, סוכרת מסוג 2 עם רטינופתיה סוכרתית לא-פרוליפרטיבית וסוכרת מסוג 2 עם רטינופתיה סוכרתית פרוליפרטיבית. המחקר לא כללו חולים עם סוכרת מסוג 1, צריכת וויטמין D בכמות של למעלה מ-1000 IU ליום, והפרעות המשפיעות של משק וויטמין D. לצמצום ההבדלים בחשיפה לשמש, החוקרים ערכו בדיקות וויטמין D לכל המשתתפים בין דצמבר 2009 ועד מרץ 2010.

בחולי סוכרת תועדה רמה ממוצעת נמוכה יותר משמעותית של 25-Hydroxyvitamin D, בהשוואה לנבדקים ללא-סוכרת (22.9 לעומת 30.3 ננוגרם למ”ל, p<0.001). בחולים ללא מחלה עינית תועדו רמות וויטמין D הגבוהות ביותר (ממוצע, 31.9 ננוגרם למ”ל) ובאלו עם רטינופתיה פרוליפרטיבית תועדו הרמות הנמוכות ביותר (ממוצע, 21.1 ננוגרם למ”ל).

לאחר ניתוח סטטיסטי של הנתונים, החוקרים מצאו רק גורם אחד שנותר מובהק סטטיסטית והוא נטילת מולטי-ויטמינים על-בסיס יומי, שסיפקה הגנה מסוימת מפני התפתחות חסר וויטמין D (31.1 ננוגרם למ”ל לעומת 22.0 ננוגרם למ”ל).

וויטמין D עשוי לספק הגנה מפני רטינופתיה במספר דרכים, כולל שמירה על משק סוכר תקין, והפחתת ייצור ציטוקינים דלקתיים, שייצורם מוגבר בסוכרת מסוג 2.

American Academy of Ophthalmology (AAO) and Middle East Africa Council of Ophthalmology (MEACO) 2010 Joint Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה