השפעת תוספת חומצות שומן חד-בלתי-רוויות על פרופיל השומנים בדם (Can Med Assoc J)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Canadian Medical Association Journal עולה כי חומצות שומן חד-בלתי-רוויות, המצויות בשמן ירקות, אגוזים וכדומה, עשויות לסייע בהעלאת רמות HDL, כאשר ניתנות בתוספת לדיאטה כוללת להפחתת רמת LDL.

ממצאי המחקר מבוססים על מדגם שכלל 24 מבוגרים עם רמת כולסטרול גבוהה במידה בינונית, ומצטרפים לעדויות לפיהן חומצות שומן חד-בלתי-רוויות הינן מרכיב חשוב בהרגלי תזונה בריאה.

החוקרים בחנו את ההשפעות של הוספת חומצות שומן חד-בלתי-רוויות לדיאטה צמחונית עתירת-סיבים, שהוכחה בעבר כדיאטה המביאה להפחתת רמות LDL במבוגרים עם רמות מוגברות.

החוקרים עקבו אחר 24 משתתפים עם רמות כולסטרול גבוהות, שהקפידו במשך לפחות חודש אחד על דיאטה דלת-שומן רווי, במטרה להפחית את פרופיל השומנים בדם. לאחר מכן המשתתפים הקפידו במשך חודש נוסף על דיאטה צמחונית; אך מחצית חולקו באקראי להחלפת 13% מהצריכה היומית הפחמימות והשומנים החד-בלתי-רוויים בשומנים חד-בלתי-רוויים.

בתום החודש, בשתי הקבוצות חלה ירידה דומה בערכי LDL (ירידה של כ-20%). הירידה ברמת LDL במהלך החודשיים עם דיאטה דלת כולסטרול ודיאטה צמחונית עמדה על 35% בשתי הקבוצות, בהשוואה ליתרונות שתועדו עם תרופות ממשפחת הסטטינים להפחתת רמות השומנים בדם.

עם זאת, בקבוצת הטיפול בשומנים חד-בלתי-רוויים חלה עליה ממוצעת ש כ-12% בערכי HDL, בעוד שבקבוצת ההשוואה לא חל כל שינוי . בקבוצה הראשונה חלה גם ירידה ב-CRP, סמן לדלקת בכלי הדם, הקשור בסיכון למחלות לב.

השילוב של דיאטה צמחונית ומינון של שומן חד-בלתי-רווי משפיע בדיוק כפי שציפו ממנו מבחינת פרופיל השומנים בדם.

החוקרים מודים כי מאחר שהמשתתפים עקבו אחר דיאטה צמחונית קפדנית, עם המזונות שניתנו להם, ייתכן ובעולם  האמיתי התוצאות בחולים יהיו שונות.

                                  

במסגרת המחקר, דיאטה צמחונית כללה כמות רבה של סיבים מסיסים להורדת שומנים בדם (10 גרם כל יום, 10,000 קלוריות) ממקורות דוגמת שיבולת שועל ופסיליום וכן חלב סויה. מרגרינות מכילות סטרולים של צמחים שעשויות לסייע בהפחתת רמות LDL.

שוב, הרופאים כותבים כי הוספת חלק מהמזונות הללו לדיאטה אפשרית במרבית המקרים.

Can Med Assoc J. Posted November 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה