המלצות חדשות מטעם ACOG קוראות לעידוד הגמילה מעישון סביב היריון (מתוך Obstetrics and Gynecology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

בהמלצות חדשות לקלינאים אשר נוסחו בידי ה-American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) ופורסמו בגיליון נובמבר של ירחון Obstetrics and Gynecology קוראים המומחים לעידוד הגמילה מעישון סביב ההיריון.

המומחים מסבירים כי היריון מהווה מניע רציני עבור נשים רבות להפסיק לעשן, וכי קרוב למחצית הנשים המעשנות מפסיקות לעשות כן מיד לפני כניסתן להיריון או במהלכו. לדבריהם, ידוע כי יעוץ הניתן לנשים הרות מעשנות בנושא ותמיכה בגמילה מעישון מגבירים את שיעור הנשים הנגמלות. למרבה הצער, כמחצית מהנשים החודלות לעשן במהלך ההיריון מתחילות לעשן מחדש תוך כשנה מהלידה, הם מוסיפים.

המומחים מדווחים כי אחוז הנשים המעשנות במהלך היריון בארצות הברית ירד מ-18% בשנות התשעים של המאה הקודמת לקצת מעל 13% בשנת 2006. נייר העמדה מציין כי עישון, הקשור בתחלואה ותמותה של האם, העובר והתינוק, הינה אחד הגורמים החשובים ביותר הניתנים לשינוי לתוצא הריוני שלילי בארצות הברית.

עישון במהלך ההיריון עשוי למלא תפקיד בכ-5-8% מהלידות המוקדמות ו-13-19% מהלידות במשקל לידה נמוך. תוצאות שליליות אחרות בהקשר זה כוללות היריון חוץ-רחמי, עיכוב גדילה תוך-רחמי (Intrauterine growth retardation, IUGR), שיליית פתח, הפרדות שילייה, קרע מוקדם של הקרומים, לידה מוקדמת ותפקוד ירוד של בלוטת התריס באם, מציינים המומחים. עישון אמהי נקשר בנוסף לכ-23-34% מכלל מקרי התמותה הפתאומית של תינוקות ו-5-7% ממקרי התמותה של תינוקות המיוחסים ללידה מוקדמת, כמו גם לסיכון מוגבר לאסתמה, גזים (קוליק) והשמנת יתר בגילאי הילדות.

בנייר העמדה, טוענים המומחים כי היתרון הגדול ביותר עבור האם והתינוק קשור בגמילה מעישון המתרחשת לפני גיל 15 שבועות להיריון, וזאת במיוחד ביחס לצמצום הסיכון למשקל לידה נמוך. לדבריהם, ירידה בכמות העישון במהלך ההיריון עדיף על פני המשך העישון ללא שינוי, אולם הצעד הטוב ביותר עבור האשה ההרה הינו לחדול לעשן לחלוטין במהלך ההיריון ולהימנע מחזרה לעישון לאחריו, הן עבור בריאותה שלה והן עבור זו של התינוק.

על אף ההתמכרות הגופנית והפסיכולוגית לסיגריות, מסבירים המומחים כי התערבות הנעשית באמפתיה מטעם רופא הנשים עשויה להיות המפתח בסיוע הגמילה מעישון בקרב הנשים. הם מוסיפים כי השימוש בפרוטוקול המבוסס-מרפאה ונועד לזהות באופן סיסטמטי את הנשים ההרות המעשנות ולספק להן טיפול או הפנייה לצורך תמיכה בגמילה מעישון הוכח כמשפר את שיעור הגמילה. החל מהביקור הפרה-נטאלי הראשון ובמהלך ההיריון כולו, על הקלינאים לדבריהם לשאול נשים הרות בצורה שגרתית אם הן מעשנות, ואודות חשיפתן השניונית לעישון.

המומחים מוסיפים כי גם בנשים אשר אינן מעשנות במהלך ההיריון, הרי שחשיפה שניונית לעישון מגבירה את הסיכון למשקל לידה נמוך ב-20%. לפיכך, הם טוענים כי על הקלינאים לייעץ לנשים הרות החיות עם או סביב אנשים מעשנים כיצד להימנע מחשיפה שניונית זו.

אסטרטגיה לגמילה מעישון אשר נראית יעילה לדברי המומחים הינה פגישת יעוץ קצרה עם חומר חינוכי הספציפי להיריון והפנייה לקו תמיכה טלפוני לסיוע בגמילה מעישון המספק מידע, תמיכה ישירה ויעוץ מתמשך.

על מנת לסייע לנשים להיגמל מעישון, מציעים המומחים התערבות המבוססת-מרפאה המיועדת לשימוש תחת הפיקוח של אנשי צוות רפואי המוסמכים לכך, ומכונה חמשת ה-As. ההתערבות כוללת:

1)      Ask– יש לשאול את האשה ביחס להרגלי עישון במהלך הפגישה הפרה-נטאלית הראשונה, ולהמשיך לשאול על כך בפגישות הבאות. באם המטופלת חדלה לעשן לפני שגילתה שהיא בהיריון או לאחר מכן, על הקלינאי לדברי המומחים לחזק את החלטתה זו, לברך אותה על הצלחתה בגמילה מעישון ולעודד אותה לדבוק בכך. באם המטופלת עודנה מעשנת, על הקלינאי לתעד זאת בגיליון הרפואי ולהמשיך לשלבים הבאים בתוכנית.

2)      Advise– על הקלינאי לייעץ למטופלת המעשנת להפסיק לעשות כן, תוך הצעת מידע ביחס לסיכונים של המשך העישון עבור האשה והתינוק.

3)      Assess– על הקלינאי להעריך את המוטיבציה של המטופלת לנסות ולהיגמל מעישון. בביקורים הפרה-נטאליים הבאים, עליו להציע יעוץ בנוגע לגמילה, הערכה ותמיכה.

4)      Assist– יש לסייע למטופלת המבקשת להיגמל מעישון באמצעות מתן חומר חינוכי לסיוע עצמי לגמילה הספציפי להיריון, לרבות הפנייה לקו תמיכה טלפוני לגמילה מעישון.

5)      Arrange– יש לארגן את פגישות המעקב על מנת לנטר אחר תהליך הגמילה מעישון של המטופלת.

לדברי המומחים, השיטות באמצעותן יעולים הקלינאים לסייע בגמילה מעישון סביב ההיריון כוללות ידע של האופן בו ניתן ליישם את חמשת ה-As, היכרות עם מערכות התמיכה הקיימות במערכת הבריאות ועם הטיפולים התרופתיים השונים.

עד כה, אין די ראיות ביחס לבטיחות וליעילות של עזרים תחליפיים לניקוטין ותכשירים אחרים לגמילה מעישון במהלך ההיריון, מציינים המומחים. לפיכך, השימוש בתכשירים אלו מצריך לדבריהם פיקוח רפואי קפדני ולהתבצע רק לאחר שקילת הסיכונים הידועים של עישון אל מול הסיכונים האפשריים של טיפול תחליפי לניקוטין במהלך ההיריון. בנוסף, הם מזכירים כי הראיות התומכות במדיטציה, היפנוזה ודיקור סיני כאסטרטגיות יעילות לסיוע בגמילה מעישון הינן מוגבלות.

המומחים מדווחים כי תכשירים חלופיים המשמשים לגמילה מעישון באוכלוסיה שאינה הרה כוללים Varenicline ו-Bupropion. זה הראשון הינו תכשיר הפועל על קולטני הניקוטין במוח, אולם לדבריהם לא קיים מידע אודות בטיחות השימוש בו בהיריון. זה השני הינו תכשיר נוגד דיכאון עם מידע מוגבל בלבד, אולם אין סיכון ידוע לטענתם על מומים בעובר או תופעות שליליות של השימוש בו בהיריון. עם זאת, מציינים המומחים כי עבור שתי תרופות אלו התווספו לאחרונה אזהרות מטעם ה-Food and Drug Administration (FDA) האמריקאי ביחס לסיכון לתסמינים פסיכיאטריים ומעשים אובדניים הקשורים בשימוש בהם.

Obstet Gynecol. 2010;116:1241-1244

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה