האם לענה עשויה לסייע בטיפול בפרוטאינוריה בחולים עם נפרופתיה מסוג IgA? (מתוך American Journal of Kidney Disease)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ספטמבר של ירחון American Journal of Kidney Disease עולה כי התכשיר הטבעי לענה (Artemisia absinthium, Wormwood) עשוי להועיל בטיפול בפרוטאינוריה בחולים עם נפרופתיה מתווכת Immunoglobulin A (IgA).

לדברי החוקרים, יש צורך במחקרים נוספים על מנת לאשר את ממצאי עבודתם הנוכחית, שהינה מחקר פיילוט שאינו מבוקר. עם זאת, התוצאות עשויות לספק תקווה רבה עבור חולים המצויים בדרכם לפתח אי ספיקת כליות, להזדקק לדיאליזה או להשתלה.

החוקרים מציינים כי כ-25% מהחולים הסובלים מנפרופתיה מסוג IgA עלולים להתקדם לכדי מחלת כליות סופנית. לדבריהם, Tumor necrosis factor alpha (TNFα) נחשב כמעורב בפתופיזיולוגיה של פרוטאינוריה, אשר הינה גורם פרוגנוסטי שלילי. בנוסף, הם מזכירים כי לענה (Wormwood) הינה בעלת השפעה מוכחת כנגד ציטוקין זה, ולפיכך ביקשו לבחון את השימוש בתכשיר המכיל לענה ללא Thujone במינון 1.8 גרם ליום בקרב עשרה חולים בסיכון גבוה כתוספת לטיפול הקבוע הכפול שלהם לחסימת מערכת הרנין-אנגיוטנסין.

כל החולים הראו נפרופתיה מסוג IgA המוכחת בביופסיה, תפקוד כלייתי תקין והיסטוריה של פרוטאינוריה מזה שלושה חודשים לכל הפחות, עם הפרשת חלבון של למעלה מ-500 מ”ג ליום עולם פחות מ-3,500 מ”ג ליום. החוקרים מציינים כי יחס החלבון לקריאטינין בשתן נע בין 1,600 ל-2,900 מ”ג לגרם.

החוקרים מדווחים כי לאחר טיפול בן שישה חודשים, יחס החלבון לקריאטינין בשתן הממוצע צנח מ-2,340 מ”ג לגרם ל-315 מ”ג לגרם, ונותר יציב למשך שישה חודשים נוספים של מעקב ללא נטילת התוסף. קצב הסינון הגלומרולארי המשוער (eGFR) ופינוי הקריאטינין האנדוגני נותרו לדבריהם ללא שינוי, אולם נצפתה ירידה בינונית אולם מובהקת סטטיסטית בלחץ העורקי הממוצע (p<0.002).

החוקרים מציינים כי בגרמניה, לענה מאושרת לשימוש כתכשיר טבעי לטיפול בתיאבון ירוד ולירידה במשקל. עם זאת, בכל הנוגע לשימוש בתוסף זה כטיפול בנפרופתיה מסוג IgA, הם מספרים כי למרבה הצער אין חברת תרופות המעוניינת בחומר או בתכשירים פשוטים המכילים אותו אשר עשויים לספק מימון להמשך המחקר בתחום. לטענתם, הדבר מהווה ביש מזל עבור חולי כליה צעירים אלו אשר יתכן והיו מרוויחים מטיפול בעשב זה.

Am J Kidney Dis  2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה