הוספת Rituximab מביאה לשיפור שיעורי ההישרדות של חולי CLL (מתוך Lancet)

ממחקר חדש בשלב 3 שתוצאותיו פורסמו במהדורת 2 באוקטובר של Lancet עולה כי טיפול כימואימונותרפי קו-ראשון המבוסס על Rituximab, עשוי להביא להארכת ההישרדות הכוללת ושיעורי ההישרדות ללא-התקדמות בחולים עם CLL (Chronic Lymphocytic Leukemia).

תוצאות מוקדמות של המחקר הוצגו בכנס השנתי של American Society of Hematology בשנת 2008.

לדברי החוקרים, הממצא העיקרי העולה מהמחקר הוא כי הוספת Rituximab מביאה לשיפור ההישרדות הכוללת וההישרדות ללא-מחלה בחולי CLL, וכי הדבר מצדיק שינוי במה שנחשב לטיפול סטנדרטי. ההמלצה היא לטפל בחולי CLL בשילוב Fludarabine (פלודרה), Cyclophosphamide (אנדוקסן) ו- Rituximab(מבטרה).

מחקר CLL8 כלל חולים עם CLL חיובי ל-CD20, בגילאי 30-81 שנים, שלא קיבלו טיפול קודם. המשתתפים חולקו באקראי לשישה מחזורי טיפול תוך-ורידי ב-Fludarabine ו-Cyclophosphamide במשך 3 הימים הראשונים של כל מחזור טיפול בן 28 ימים עם Rituximab (408 חולים) או ללא Rituximab (409 חולים). המשתתפים טופלו ב-190 מרכזים ב-11 מדינות.

שלוש שנים לאחר ההקצאה האקראית, שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות עמדו על 65% בקבוצת המטופלים Rituximab ו-45% בקבוצת הטיפול הכימותרפי (Hazard Ratio = 0.56, p<0.0001). שיעורי ההישרדות הכוללים עמדו על 87% עם Rituximab ו-83% עם כימותרפיה בלבד. בקרוב למחצית החולים בקבוצת Rituximab תועדה הפוגה מלאה לאחר שלוש שנים, זאת בהשוואה לפחות מרבע מהחולים בקבוצת הטיפול הכימותרפי.

הוספת Rituximab הביאה לעליה בשכיחות ולויקוציטופניה (24% לעומת 21%) ונויטרופניה בדרגה 3/4 (34% לעומת 21%) , אך ללא עליה בתופעות לוואי אחרות. תועדו שמונה מקרי תמותה על-רקע הטיפול (2%) בקבוצת ולויקוציטופניה ו-10 מקרים בקבוצת הטיפול הכימותרפי (3%).

השיפור בשיעורי ההישרדות היה שונה בין קבוצות גנטיות. בחולים עם מחיקת כרומוזום 17p תועדה תגובה ירודה, כאשר פחות מ-5% נכנסו להפוגה מלאה; עם זאת, שיעורי הפוגה מלאה עלו בלמעלה מפי שלוש עם ולויקוציטופניה בחולים עם מחיקת כרומוזום 11q, קבוצת חולים הנחשבת כבעלת פרוגנוזה גרועה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התוצאות עשויות לסייע בביסוס שיטת הטיפול החדשה בה בחירת הטיפול הספציפי כטיפול קו-ראשון משפרת את המהלך הטבעי של CLL.

Lancet. 2010;376:1122-1124, 1164-1174

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה