היעילות של צמחי מרפא סיניים לטיפול בבעיות פוריות בנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות (מתוך ה-Cochrane Database of Systematic Reviews)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

ב-8 בספטמבר 2010 פורסמה ב- Cochrane Database of Systematic Reviews סקירת ספרות מערכתית ומטה-אנליזה, שבחנה את היעילות והבטיחות של צמחי מרפא סיניים לטיפול בבעיות פוריות בנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות (Polycystic ovarian syndrome, PCOS).

החוקרים כותבים כי 5-10% מהנשים בגיל הפוריות סובלות מ-PCOS, הפרעה המהווה את אחד הגורמים השכיחים לבעיית פוריות. הם מציינים כי נעשה שימוש שכיח בתרופות מערביות לטיפול ב-PCOS, דוגמת גלולות למניעת הריון ותרופות המגבירות את הרגישות לאינסולין. עם זאת, לאחרונה פורסמו עבודות רבות שבחנו את היעילות של צמחי מרפא סיניים כחלופה לטיפול המערבי ב-PCOS.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי הנתונים MDSG, CENTRAL, MEDLINE, EMBASE, AMED, PsychINFO, CNKI, VIP, ו-Wanfang, וכן ברשימות הספרות של המאמרים הרלוונטיים, לאיתור מחקרים אקראיים מבוקרים שבדקו את השימוש בצמחי מרפא סיניים לטיפול בבעיות פוריות בנשים עם PCOS.

הם איתרו 4 מחקרים אקראיים-מבוקרים מתאימים שכללו 344 משתתפות, וערכו מטה-אנליזה על כלל הנתונים. מהתוצאות עולה כי שיעור ההריון לאישה היה גבוה יותר בנשים שטופלו בצמחי מרפא סיניים בשילוב עם Clomiphene, לעומת נשים שטופלו ב-Clomiphene בלבד (OR 2.97, 95% CI 1.71-5.17). עם זאת, בקבוצות השוואה אחרות לא נצפו הבדלים בשיעור ההריון לאישה.

כמו כן, לא נמצא הבדל מובהק בשיעור הביוץ לאישה בנשים שטופלו בצמחי מרפא סיניים בשילוב עם Clomiphene, לעומת Clomiphene בלבד (OR 1.42, 95% CI 0.19-10.49), או בנשים שטופלו בצמחי מרפא סיניים בשילוב עם Laparoscopic ovarian drilling (LOD), לעומת נשים שטופלו ב-LOD בלבד (OR 2.43, 95% CI 0.39-15.08).

עוד מדווחים החוקרים כי שיעור תופעות הלוואי והסיבוכים, כולל Luteinized Unruptured Follicle Syndrome (LUFS), Ovarian hyperstimulation syndrome (OHSS) והריונות מרובי עוברים, היה דומה בנשים שטופלו בצמחי מרפא עם השראת ביוץ ושאיבת זקיקים, לעומת נשים שטופלו בהשראת ביוץ ושאיבת זקיקים בלבד.

החוקרים מציינים כי המחקרים השונים בדקו טיפולים שונים, וכי לא ניתן היה להעריך את שיעור לידות החי, שכן נתון זה לא דווח במחקרים שנכללו.

הם מסכמים כי קיימות ראיות ראשוניות ומוגבלות לכך שהוספת צמחי מרפא סיניים לטיפול ב-Clomiphene עשויה לשפר את שיעור ההריונות בנשים עם PCOS, אך לא נמצאה עדות להשפעה אחרת של עשבי המרפא.

Cochrane Database Syst Rev. 2010 Sep 8;9:CD007535

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה