האם גדילת נבוס כורוידאלי מעידה על מלנומה? (Ophthalmology)

במשך הזמן, כשליש מהנבוסים הכורוידאלים עשויים לגדול במידה מסוימת, ללא עדות לטרנספורמציה למלנומה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם ב-Ophthalmology.

לדברי החוקרים, הגידולים המלנוציטים השפירים הללו של הפונדוס הם די נפוצים, עם שכיחות של 6.5% בלבנים. הסברה היא כי גדילה של הנגע היא סימן אזהרה בשל התפיסה לפיה נבוס כורוידאלי, בניגוד למלנומה, הוא נגע יציב.

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות 278 משתתפים עם 284 נבוסים, עבורם היו זמינים צילומי מעקב במשך שבע שנים לפחות. באף אחד מהנבדקים לא היו סימנים קליניים לטרנספורמציה למלנומה וחציון הגיל שלהם עמד על 57 שנים.

קוטר הנבוסים נע בין 0.5 ל-14 מ”מ (חציון, 5 מ”מ) והעובי נע בין 0.1 ל-3.6 מ”מ (חציון של 1.5 מ”מ).

במהלך מעקב ממוצע בן 15 שנים, 31% מהנבוסים גדלו במעט בקוטרם (חציון, 1 מ”מ). חצי קצב הגדילה של הנבוסים עמד על 0.06 מ”מ בשנה. אף אחד לא פיתח גורמי סיכון המלווים לרוב התמרה ממאירה.

שכיחות גדילת הנגעים עמדה על 54% בקרב נבדקים מתחת לגיל 40 ועל 19% בנבדקים מעל גיל 60. גיל צעיר היה הגורם המשמעותי היחיד שניבא הגדלה של הנבוסים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים שמצאו כי גדילה אינה סימן מהימן לממאירות. עם זאת, הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Ophthalmology. Posted online August 31, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה