שילוב השמנה בטנית והיפרטריגליצרידמיה מנבא אי-סבילות לסוכר במהלך ההיריון (CMAJ)

במאמר חדש שפורסם ב-Canadian Medical Association Journal מדווחים חוקרים כי פנוטיפ “מותניים היפרטריגליצרידמיות” (Hypertriglyceridemic Waist) מנבא אי-סבילות לסוכר במהלך ההיריון.

לדברי החוקרים, קיים קשר בין השמנה בטנית בשלב מוקדם במהלך ההיריון ובין הפרעה בסבילות לסוכר בשלב מתקדם במהלך ההיריון. פנוטיפ מותניים היפרטריגליצרידמיות (כלומר השמנה בטנית בשילוב עם היפרטריגליצרידמיה) הינו סמן קליני להשמנה ויסארלית. המחקר הנוכחי נועד להעריך את הקשר בין פנוטיפ זה בשלב מוקדם במהלך ההיריון ובין אי-סבילות לסוכר בשלב מאוחר בהיריון.

לאחר 11-14 שבועות הריון, 144 נשים לבנות מתחת לגיל 40 עברו מדידות להערכת רמת טריגליצרידים בדם והיקף המותניים. לאחר 24-28 שבועות היריון, המשתתפות עברו בדיקת העמסת סוכר (75 גרם).

הסיכון לרמת סוכר בדם של מעל 140 מ”ג לד”ל לאחר שעתיים מהעמסת סוכר היה גבוה יותר בנשים עם היקף מותניים של מעל 85 ס”מ בשילוב עם רמת טריגליצרידים של 150 מ”ג לד”ל ומעלה במהלך הטרימסטר הראשון (OR = 6.1,  p=0.002). תקנון לגיל האם, רמת סוכר בצום בטרימסטר הראשון והיסטוריה של סוכרת היריונית לא העלימו את מובהקות הסיכון המוגבר (OR = 4.7,  p=0.02).

החוקרים כותבים כי מדידת היקף המותניים בשילוב עם רמת טריגליצרידים בטרימסטר הראשון בהיריון עשוי לשפר את בדיקות הסקר לאי-סבילות לסוכר במהלך ההיריון. נוכחות השמנה בטנית עם היפרטריגליצרידמיה במהלך הטרימסטר הראשון מלווה בסיכון מוגבר משמעותית לאי-סבילות לסוכר בשלב מאוחר במהלך ההיריון.

מגבלות המחקר כוללות גודל מדגם בינוני ואוכלוסיה הומוגנית, שאינה מאפשרת הכללת הממצאים.

החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

CMAJ. Published online September 20, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה