אומגה-3 עשויה להועיל לחולי אי ספיקת לב (מתוך כנס ה- Heart Failure Society of America)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר קטן שהוצג בכנס ה- Heart Failure Society of America, עולה כי שימוש בחומצות שומן רב בלתי רוויות מסוג אומגה-3 עשוי לשפר ממצאים באקו הכוללים תהליכי remodeling ותפקוד סיסטולי ודיאסטולי, וכן להפחית סמנים דלקתיים בחולי אי ספיקת לב אסימפטומטיים או בעלי סימפטומים מינימאליים, כאשר אי ספיקת הלב הינה על רקע קרדיומיופתיה לא איסכמית.

החוקרים מציינים כי במחקרם הנוכחי הדגימו שיפור קטן אך מובהק ב- LVEF (left ventricular ejection fraction) בחולי אי ספיקת לב המטופלים תרופתית בצורה האופטימאלית, כתוצאה משימוש באומגה-3.

יש לציין מחקר נוסף בשם ה- GISSI-HF שבדק 7,000 חולים עם אי ספיקת לב סיסטולית (בכל רמה ומכל סיבה), אשר בין היתר חולקו אקראית לקבלת אומגה-3 במינון של 1 ג’ ליום או לקבלת פלצבו, ובוצע מעקב אחריהם במשך ממוצע של 4 שנים.  אלו שטופלו באומגה-3 הדגימו יחס סיכון של 0.91 (95% CI 0.8330.998) לתמותה כללית ויחס סיכון של 0.92 (95% CI 0.8490.999) עבור תמותה כללית או אשפוז עקב תחלואה לבבית.

במחקר הנוכחי, הוקצו אקראית 133 חולי אי ספיקת לב לא איסכמית יציבים עם LVEF < 45% לנטילת קפסולות של EPA (eicosapentaenoic acid) ו DHA (docosahexaenoic acid) או לנטילת פלצבו.  כ- 40% מכל קבוצה היו מושתלי דפיברילטורים, ושתי הקבוצות היו מטופלות היטב באמצעות תרופות.

מתוצאות המחקר עולה כי רמות ציטוקינים צנחו בקבוצת הטיפול.  רמות הסמנים הדלקתיים TNF אלפא ו IL1 ו IL6 עלו משמעותית בקבוצת הפלצבו במהלך 12 חודשים, צנחו משמעותית בקבוצת הטיפול, והיו נמוכות משמעותית בקבוצת הטיפול בהשוואה לקבוצת הפלצבו (p>0.001).

קטרים ונפחים של חדרי הלב, LVEF ומדדים נוספים של remodeling השתפרו באופן מובהק לאחר 12 חודשים בקרב אלו מקבוצת הטיפול.

המחקר לא היה בעל תוקף קליני, אך בניתוח סיבתי, קבוצת הטיפול הדגימה ירידה מובהקת בשיעור האשפוזים עקב תחלואה לבבית (15% לעומת 40% עבור נבדקי הביקורת, p=0.0029), ובייחוד באשפוזים עקב אי ספיקת לב (6% לעומת 30%, p=0.0002), וכן מגמה לשיעורי אשפוזים כלליים מופחתים (28% לעומת 40%, p=0.0599).

יש לציין כי מספר מומחים קראו לצרף אומגה-3 להנחיות הטיפול באי ספיקת לב, אולם נדרש מחקר ביקורת גדול נוסף בבחירה אקראית על מנת לאושש את היתרונות המיוחסים לתוסף זה.  במחקרים הבאים, ממליצים חלק מן המומחים, יש להתייחס למנגנון הפעילות של אומגה-3 וכן להשפעה שיש לתוסף באופן ספציפי על חולים מסוימים.

מתוך כנס ה- HFSA (Heart Failure Society of America) שנערך ספטמבר 2010, בסן דייגו, ארה”ב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה