טיפול אנטי-ויראלי למניעת הישנות בעיות עיניות על-רקע הרפס (Arch Ophthalmol)

טיפול אנטי-ויראלי פומי מניעתי לאחר זיהום בנגיף HSV (Herpes Simplex Virus) מלווה בסיכון מופחת להישנות בעיות עיניות עקב המחלה, כך עולה ממחקר חדש שפורסם במהדורת ספטמבר של Archives of Ophthalmology.

החוקרים מסבירים כי נגיף HSV הינו גורם נפוץ למחלה של הקרנית ובמדינות מפותחות הינו הגורם הזיהומי המוביל לעיוורון על-רקע פגיעה בקרנית. שיעורי ההישנות של HSV עיני לאחר זיהום ראשוני נעים סביב 10% לאחר שנה 23% לאחר שנתיים, 36% לאחר חמש שנים ולמעלה מ-60% לאחר 20 שנים.

החוקרים מוסיפים כי יש חשיבות במיוחד לרה-אקטיבציה של הנגיף בקרנית, מאחר שזיהום חוזר עשוי להוביל בסופו של דבר לצלקת או פרפורציה.

במחקר הנוכחי, החוקרים בחנו את היארעות מחלה עינית על-רקע זיהום HSV במדגם מוגדר במינסוטה, בין השנים 1976-2007. הם גם בחנו את ההשפעה של טיפול אנטי-ויראלי פומי מניעתי על הישנות HSV והתוצאות.

במהלך תקופה זו, אובחנו 394 חולים עם HSV עיני, עם היארעות שנתית של 11.8 ל-100,000 איש (95% CI = 10.6-13.0). מבין אלו, 175 חולים (44%) קיבלו טיפול אנטי-ויראלי פומי למשך תקופה ממוצעת של 2.8 שנים.

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב חולים שלא קיבלו טיפול אנטי-ויראלי בזמן ההישנות תועד סיכוי גבוה פי 9.4 להישנות Epithelial Keratitis; סיכוי גבוה פי 8.4 להישנות Stromal Keratitis; וסיכוי גבוה פי 34.5 להישנות דלקת של העפעף או הלחמית.

כ-20 חולים פיתחו סיבוכים, כולל אובדן ראייה ופרפורציה של הקרנית. מבין אלו, 17 חולים (85%) לא נטלו טיפול אנטי-ויראלי מניעתי.

יתרונות המחקר כוללות את גודל המדגם הגדול והמעקב ארוך הטווח, עם ממוצע של 7.7 שנים. כמו כן, המחקר הינו מחקר מבוסס-אוכלוסייה.

מגבלות המחקר כוללות מחקר רטרוספקטיבי והתבססות על תיעוד מלא ומדויק של הרופאים. כמו כן, במרבית המקרים לא היה זמין אישור מעבדתי ל-HSV.

היארעות HSV עיני הייתה יציבה לאורך 32 שנות המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה השפעה מגנה דרמטית מכפי שתואר בעבר של טיפול אנטי-ויראלי פומי מניעתי, על הישנות זיהום HSV עיני. מתוצאות המחקר עולה כי יש לשקול טיפול זה בחולים עם הישנויות תכופות של מחלה של הקרנית. בנוסף, הם ממליצים על הערכת האפשרות לגורמים הפוגעים בהיענות לטיפול אנטי-ויראלי מניעתי והערכה חוזרת של יעילות הטיפול בטווח הארוך.

Arch Ophthalmol.2010;128:1178-1183

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה