שינוי תזונתי מסייע לחולים בסיכון לתסמונת מטבולית (מתוך ה- American Journal of Clinical Nutrition)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון American Journal of Clinical Nutrition ב- 25 באוגוסט, עולה כי דיאטה דלת שומן עם אינדקס גליקמי נמוך עשויה להגביר רגישות לאינסולין בחולים עם סיכון גבוה לתסמונת מטבולית.

יחד עם זאת, החלפת שומנים רוויים בשומנים חד בלתי רוויים הדגימה תועלת פחות משמעותית.

במחקר הנוכחי, נכללו 548 נבדקים בעלי סיכון גבוה לתסמונת מטבולית.  על מנת להיכלל במחקר על המשתתפים היה להתאים לפחות לארבע נקודות מתוך 12 אפשריות במדד מרכיבי תסמונת מטבולית.

החוקרים מסבירים כי השגת משקל תקין ושמירה עליו הינן חשובות מאוד בהיבטים של הפחתת סיכון למחלות קרדיו-וסקולאריות, אולם מטרתם הייתה בדיקת ההשפעות הנוספות של שומנים וסוכרים, כאשר צריכת האנרגיה נותרה כמעט ללא שינוי.

החוקרים ביקשו לקבוע את השפעתן של שתי התערבויות על הרגישות לאינסולין: החלפת חומצות שומן רוויות בחומצות שומן חד בלתי רוויות או פחמימות, והורדת האינדקס הגליקמי.  מטרות המחקר המשניות היו שינויים בגורמי הסיכון הקרדיו-וסקולאריים.

החוקרים הקצו אקראית את משתתפי המחקר לקבוצת ייחוס (למשך 4 שבועות) או לקבוצת התערבות (למשך 24 שבועות).

מתוצאות המחקר עולה כי הדיאטות הביאו לשינוי ממוצע ברגישות לאינסולין (באחוזים) כמתואר: דיאטה עם חומצות שומן חד בלתי רוויות ואינדקס גליקמי גבוה: 2.1%; דיאטה עם חומצות שומן חד בלתי רוויות ואינדקס גליקמי נמוך: 3.5%-; דיאטה דלת שומן עם אינדקס גליקמי גבוה: 8.6%-; דיאטה דלת שומן עם אינדקס גליקמי נמוך: 9.9%-; ודיאטה עם שומן רווי ואינדקס גליקמי גבוה (קבוצת הייחוס): 4%-.

החוקרים מציינים כי מחקרם לא תמך הנחה לפיה החלפה איזו אנרגטית של חומצות שומן רוויות בחומצות שומן חד בלתי רוויות או פחמימות הינה בעלת השפעה חיובית על הרגישות לאינסולין.

בניתוח סיבתי הודגם בבירור קשר בין שינוי במשקל ובין רגישות לאינסולין (על אף שהשינוי הממוצע במשקל היה קטן מאוד).  ממצא זה מצביע על כך שהשפעת הדיאטה על משקל הגוף הינה חשובה יותר משינויים בהרכבי הדיאטה שנבדקו.

יחד עם זאת, נראה היה כי דיאטה דלת שומן או עם אינדקס גליקמי נמוך שיפרה רגישות לאינסולין.  פרט לכך, היא שיפרה רמות טריגליצרידים.

למעשה, לכל הדיאטות נראו השפעות חיוביות על פרופיל הליפידים.  החלפת שומנים רוויים בחומצות שומן חד בלתי רוויות הפחיתה את רמות הכולסטרול הכלליות וכן את רמות ה- LDL, והפחתת האינדקס הגליקמי של הדיאטה הגבירה אפקט זה.

באופן כללי, היחס המועדף ביותר של רמות כולסטרול כללי לרמות HDL הושג עם דיאטה עשירה בחומצות שומן חד בלתי רוויות שהייתה בעלת אינדקס גליקמי נמוך.

המחקר הנוכחי מצביע על כך ששמירה על משקל הינה חשובה יותר מהרכב הדיאטה בשיפור רגישות לאינסולין גורם סיכון לסוכרת סוג 2 ומחלה קרדיו-וסקולארית.

החוקרים מוסיפים כי פרופילי ליפידים טובים יותר, הקשורים בהפחתת הסיכון לתחלואה קרדיו-וסקולארית, עשויים להיות מושגים באמצעות הורדת שומן רווי בכלכלה והחלפתו עם שומן חד בלתי רווי.

Am J Clin Nutr.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה