האם שינוי תזונתי עשוי לשפר את האיזון הגליקמי בחולי סוכרת שאינם מאוזנים למרות טיפול תרופתי? (מתוך BMJ)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-20 ביולי 2010 ב-British Medical Journal (BMJ), עולה כי ייעוץ תזונתי אישי עשוי לשפר את האיזון הגליקמי בחולי סוכרת סוג 2, שאינם מאוזנים למרות טיפול תרופתי.

מטרת החוקרים הייתה להעריך באיזו מידה התערבות תזונתית אינטנסיבית עשויה להשפיע על האיזון הגליקמי ועל גורמי סיכון קרדיווסקולאריים, במטופלים עם סוכרת סוג 2 עם רמות סוכר לא מאוזנות תחת טיפול תרופתי אופטימאלי.

מחקר ה- Lifestyle Over and Above Drugs in Diabetes (LOADD) הינו מחקר אקראי מבוקר שנערך בניו-זילנד, וכלל 93 משתתפים עם סוכרת סוג 2. החוקרים מציינים כי גיל המשתתפים היה צעיר מ-70 שנה, וערכי ההמוגלובין A1C שלהם היו גבוהים מ-7% למרות טיפול תרופתי אופטימאלי. כמו כן, המשתתפים סבלו מלפחות 2 מהבאים: עודף משקל או השמנה, יתר לחץ דם, והיפרליפידמיה.

החוקרים המליצו לכלל המשתתפים לעסוק בפעילות גופנית בעצימות בינונית ברוב ימות השבוע. לאחר מכן חילקו החוקרים את המשתתפים באקראי לקבוצת ייעוץ תזונתי אישי בן 6 חודשים, בהתאם להנחיות התזונתיות של ה- European Association for the Study of Diabetes, או לקבוצת ביקורת (ללא ייעוץ כלל). במהלך המחקר המשיכו כל המשתתפים במעקב הרפואי השגרתי שלהם. יעד המחקר העיקר היה ערך ההמוגלובין A1C. יעדי מחקר משניים כללו מדדי השמנה, לחץ דם ופרופיל השומנים בדם.

מתוצאות המחקר עולה כי לאחר תקנון לגיל, מין והמדידות בעת ההצטרפות, נצפו בקבוצת ההתערבות התזונתית ערכי המוגלובין A1C נמוכים ב-0.4%, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p=0.007). כמו כן, משקל המשתתפים בקבוצת ההתערבות התזונתית היה נמוך ב-1.3 ק”ג (p=0.032), מדד מסת הגוף היה נמוך ב-0.5 (p=0.026), והיקף המותניים היה צר ב-1.6 ס”מ בקבוצת ההתערבות לעומת המשתתפים בקבוצת הביקורת (p=0.005).

החוקרים מוסיפים כי בקבוצת ההתערבות התזונתית נצפתה ירידה של 1.9% בצריכת השומנים הרווים (p=0.006) ועלייה בצריכת החלבון (p=0.045), לעומת קבוצת הביקורת.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי ייעוץ תזונתי אישי ואינטנסיבי שיפר את האיזון הגליקמי ואת המדדים האנתרופומטריים, במטופלים עם סוכרת סוג 2 שאינם מאוזנים למרות טיפול תרופתי אופטימאלי.

BMJ 2010; 341:c3337

הערת מערכת:

לדיון נוסף בנושא תוכלו לפנות לביה”ס לסוכרת וכן לפורום eMed HealhClub

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה