חסר בויטמין D קשור במחלות אוטואימוניות (מתוך ה- Genome Research)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

תוצאות מחקר שפורסם בירחון Genome Research, תומכות בהנחה לפיה ויטמין D עשוי להגן מפני מחלות אוטואימוניות וסוגים מסוימים של סרטן.

לדברי החוקרים, ניתוח גנטי חדש מאושש את ההשערה שויטמין D פועל בשיתוף גנים הספציפיים לסרטן קולו-רקטלי, טרשת נפוצה, סוכרת סוג 1, ומחלות נוספות.

כאשר החוקרים בדקו את יכולת הקישור של קולטני ויטמין D לאיזורים בגן שיוחסו בעבר למחלות מסוימות, נמצאה עדות לקשירה עודפת לאיזורים המיוחסים לטרשת נפוצה, מחלת קרוהן, לופוס, דלקת פרקים ריאומטית, סרטן קולו-רקטאלי ו CLL (chronic lymphocytic leukemia).

החוקרים מסבירים כי גנים המעורבים במחלות אוטואימוניות וסרטן עברו ויסות ע”י ויטמין D, אולם לא ברור כיצד אינטראקציה זו מובילה למחלה או כיצד תוספי ויטמין D עשויים לסייע במניעת מחלות.

חשיפה לאור שמש הינה דרך יעילה להעלות רמות ויטמין D, כמו גם מקורות תזונתיים דוגמת שמן דגים, חלב מועשר ומזונות מועשרים נוספים.  אולם רוב האנשים מתקשים להשיג את רמות הויטמין באמצעות האוכל, ואמצעים להפחתת חשיפה לקרינת שמש מזיקה הובילו לירידה בחשיפה לויטמין באופן זה.

החוקרים מציינים כי כיום, עפ”י הערכה אחת, כמחצית מן האוכלוסיה האמריקאית סובלת מחוסר ויטמין D.

ההמלצות הנוכחיות באשר לצריכת ויטמין D הינן 200 יב”ל (יחידות בינלאומיות) ליום לאלו עד גיל 50; 400 יב”ל לאלו בני 51 70 שנים; ו 600 יב”ל לאלו בני למעלה מ- 70 שנים.  יחד עם זאת, רוב המומחים גורסים כי מינונים אלו אינם גבוהים דיים, וכי מינון יומי של 2,000 יב”ל הינו אופטימאלי בכדי למנוע מחלות.

רמות ויטמין D בדם נמדדות כ- 25-hydroxyvitamin D.  רמות נמוכות מ- 20 נ”ג/מ”ל נחשבות באופן כללי כחסר בויטמין.

מומחים טוענים כי רמות 25-hydroxyvitamin D בין 30 ל- 40 נ”ג/מ”ל עשויות להיות מתאימות בכדי להוריד סיכון למחלות אוטואימוניות וסוגים מסוימים של סרטן.

הדעות חלוקות באשר לאופן השגת יעד שכזה, כאשר מחד טוענים כי אין צורך בתוספי ויטמין על מנת להשיג רמות שכאלו, ומאידך חלק מהמומחים מאמינים כי לא ניתן להשיגן בלי תוספת של 1,000 2,000 יב”ל של הויטמין ליום.

חלק מן המומחים טוענים כי מוקדם מדי להמליץ על נטילת מינון גבוה יותר של ויטמין D מן המומלץ כעת.  לדבריהם, עתיד להיערך מחקר גדול שיכלול כ- 20,000 נבדקים ויעריך את ההשפעה של נטילת 2,000 יב”ל של הויטמין ליום על הסיכון לטווח רחב של מחלות כולל סרטן, מחלות לב, סוכרת, יתר לחץ דם ודיכאון.

עד לקבלת מסקנות ברורות, בקנה מידה נרחב, לטענתם, אין לשנות את ההמלצות הנוכחיות.

Genome Research

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה