המלצות עדכניות לנטילת אספירין למניעה ראשונית מטעם האיגוד הקרדיולוגי: יש להעריך את הסיכון הספציפי לאירוע קרדיווסקולרי ולדמם של כל מטופל

האיגוד הקרדיולוגי החליט לפרסם נייר עמדה הדן בשאלה “מי צריך ליטול אספירין במסגרת מניעה ראשונית ?” אשר כידוע נמצאת במחלוקת בין המומחים השונים.

את נייר העמדה המלא ניתן לקרוא באתר האיגוד הקרדיולוגי בפרק מסמכי עמדה , בקיישור זה .

בראש הועדה שעסקה בסוגייה עמד פרופ’ חיים יוספי, מהמערך הקרדיולוגי, בי”ח ברזילי, והמשמש כיו”ר החוג לאפידמיולוגיה ומניעה קרדיווסקולרית.

להלן עיקרי ההמלצות:

 ע”פ כל העדויות הקיימות  אין להמליץ על מתן אספירין לכלל האוכלוסיה הבוגרת באופן שגרתי. יש לנסות ולאמוד פרטנית את סיכוייו של כל מטופל לתחלואה קרדיווסקולרית כנגד סכנות הדמם .

1.  אוכלוסיה בסיכון גבוה – כשהסיכון לתחלואה ולתמותה קרדיווסקולרית הוא מעל 20%  ב- 10 שנים, הגיוני לתת אספירין לאוכלוסיה זו,כל עוד אינם בסיכון מוגבר לדמם ממערכת העיכול ולא חייבים בנטילה קבועה של NSAID . למעשה , רוב חולי הסכרת נכנסים לקטגוריה זו, בעיקר גברים מעל גיל 50 ונשים מעל גיל 60 שנים בנוכחות גורם סיכון נוסף אחד לפחות.

2.  אוכלוסיה בסיכון ביניים – 10-20% לתחלואה ולתמותה קרדיווסקולרית ב- 10 שנים : ניתן לשקול מתן אספירין באוכלוסיה זו בהיעדר סיכון מוגבר לדמם, בעיקר בנוכחות סמנים נוספים לסיכון קרדיווסקולרי מוגבר כגון סיפור משפחתי של CHD בגיל צעיר, קיום התסמונת המטבולית, עדות לדלקת כרונית  ו/או עדות לטרשת עורקים בבדיקות הדמיה.

יודגש: מגיל 80 ומעלה הנתונים בספרות פחות החלטיים וסיכון הדמם עולה. לפיכך יש לנהוג בזהירות יתר.

3. לאוכלוסיה בסיכון נמוך: לא מומלץ לתת אספירין לאוכלוסיה שבסיכון נמוך (סיכון שמתחת ל- 10% לתחלואה ולתמותה קרדיווסקולרית ב-10שנים ) .

4.  הנחיות פרטניות לנשים

על פי הקווים המנחים של ה- AHA למניעה ראשונית בנשים, על נשים בסיכון גבוה על פי מדד פרמינגהם, לקבל  אספירין.

לכל אלה שאינן בסיכון גבוה, ההמלצה הינה לשקול מתן אספירין רק כאשר מדובר בנשים מעל גיל 65 , עם ערכי לחץ הדם מאוזנים, ובתנאי שהסיכון הפרטני לאירוע מוחי או התקף לב, עולה על הסיכון לדמם דרכי עיכול.

מבחינת מינון – המינון היומי המומלץ הוא של  75-100 מ”ג ביום.

למסמך המלא – נא להקליק כאן

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה