ה-CDC מדווח על עלייה משמעותית בשיעור החיסונים בקרב מתבגרים בשנת 2009 (מתוך Morbidity and Mortality Weekly Report)

מאת ד”ר בן פודה שקד

על פי מידע חדש אשר פורסם מטעם ה-Center for Disease Control and Prevention (CDC) בגיליון אוגוסט של Morbidity and Mortality Weekly Report, עולה כי שיעור החיסונים בקרב מתבגרים עלה משמעותית עבור החיסונים כנגד הפטיטיס B, וריצלה, טטנוס-דיפטריה-שעלת, החיסון קונג’וגט למנינגוקוק והחיסון כנגד Human papilloma virus (HPV). הנתונים מגיעים מסקר ה-National Immunization Survey-Teen בו ביקשו החוקרים להעריך את כיסוי החיסונים בקרב למעלה מעשרים אלף מתבגרים בגילאי 13 עד 17 שנים.

החוקרים מזכירים כי ועדת ה-Advisory Committee for Immunization Practices של ה-CDC ממליצה כי על מתבגרים לקבל באופן שגרתי את החיסונים הבאים: חיסון ה-Meningococcal conjugate (MenACWY, מנה בודדת); חיסון כנגד טטנוס-דיפטריה-שעלת אצלולרית (Tdap, מנה בודדת); ועבור בנות- החיסון כנגד HPV (שלוש מנות).

בקרב מתבגרים בגילאי 13 עד 17 שנים, מדווחים החוקרים כי שיעור מתן מנה אחת או יותר של חיסון Td או Tdap לאחר גיל 10 שנים עלה מ-72.2% ל-76.2%. כיסוי של מנה אחת או יותר של חיסון ה-Tdap עלה מ-40.8% בשנת 2008 ל-55.6% בשנת 2009 וכיסוי במנה אחת או יותר של חיסון ה-MenACWY עלה מ-41.8% ל-53.6%. בקרב מתבגרות, כיסוי של מנה אחת או יותר של HPV עלה מ-37.2% ל-44.3%, והכיסוי של שלוש מנות ומעלה של החיסון עלה מ-17.9% ל-26.7%.

החוקרים מוסיפים כי מבין החיסונים הניתנים בגילאי הילדות או כחיסוני השלמה בגיל ההתבגרות, כיסוי של שתי מנות ומעלה של חיסון ה-Measles, mumps, rubella (MMR) היה דומה לזה בשנת 2008, ועמד על 89.1%. כיסוי של שלוש מנות ומעלה של חיסון ה-HepB עלה מ-87.9% ל-89.9%.

לדברי החוקרים, יעדי תוכנית ה-Healthy People 2010 קוראים ל-90% של כיסוי חיסוני. אל מול יעד זה, הם מדווחים כי הכיסוי החיסוני של מתבגרים בגילאי 13 עד 15 שנים היה 89.0% (95% CI = 87.9%-90.0%) עבור שתי מנות ומעלה של MMR; 91.2% (95% CI = 90.3%-92.1%) עבור שלוש מנות ומעלה של חיסון ה-HepB; 74.7% (95% CI = 73.3%-76.0%) עבור מנה אחת ומעלה של חיסון Td/Tdap; ו-90.5% (95% CI = 89.1%=91.7%) עבור מנה אחת ומעלה של החיסון כנגד וריצלה.

על אף העלייה הכוללת משנת 2008 לשנת 2009, מציינים החוקרים כי שיעורי החיסונים נבדלו בצורה ניכרת בין המדינות השונות שנבדקו. על פי מאמר מערכת שפורסם, השונות בין המדינות עשויה להיות מוסברת באופן חלקי על ידי הבדלים ביוזמות לקידום חיסונים, הכוללות לדברי הכותבים קמפיינים תקשורתיים, קשרים חזקים עם ארגונים מקצועיים מקומיים, מינון אוניברסלי של חיסונים עבור מתבגרים ודרישות לחיסונים לפני הכניסה לחטיבות הביניים בבתי הספר.

על פי הצהרת ה-CDC, לא נצפו הבדלים בין-גזעיים או אתניים ביחס להתחלת קבלת החיסון ל-HPV בשנת 2009. עם זאת, נבדקים לבנים רבים יותר השלימו את הסדרה בת שלוש המנות בהשוואה לשחורים והיספאניים. בדומה לשנת 2008, הם מוסיפים, אחוז גבוה יותר של מתבגרות החיות מתחת לקו העוני החלו את סדרת החיסונים בהשוואה לאלו החיות בקו העוני או מעליו. הם טוענים כי החינוך אודות החיסון כנגד HPV והתועלת הכרוכה בקבלתו בגיל המומלץ, בטרם התחלת קיום יחסי מין, הינו מאמץ חשוב בתחום בריאות הציבור.

בהצהרה לעיתונות אשר ליוותה את פרסום הדברים, מציינת מומחית מטעם ה-CDC כי התפרצויות של שעלת במספר מדינות והעלייה בתמותת תינוקות הקשורה בשעלת במדינת קליפורניה מדגישות כמה חשוב לחסן ילדים לקראת גיל ההתבגרות במנת ה-booster של חיסון ה-Tdap. לדבריה, על אף שנצפתה עלייה משמעותית של כ-15 נקודות בשיעור ביצוע החיסון בקבוצת גילאים זו, הרי שהאחוז אשר קיבל בפועל את החיסון הספציפי הזה עדיין אינו עומד ביעד ה-Healthy People 2010. המומחית מסכמת את התוצאות ואומרת כי הנתונים של השנה הזו מעורבים- ניתן לראות כי הורים רבים יותר של מתבגרים בוחרים להגן על ילדיהם מפני מחלות רציניות דוגמת שעלת, דלקת קרום המוח וסרטן צוואר הרחם, ואולם קיים עדיין מקום רב לשיפור ביכולת המערכת להגיע לקבוצת גילאים זו.

המומחית מוסיפה כי חשוב לבני נוער ולמבוגרים לקבל מנה חד-פעמית של חיסון הטטנוס-דיפטריה-פרטוסיס אצלולרית (Tdap) על מנת להגן על עצמם ועל הסובבים אותם מפני מחלת השעלת. תינוקות קטנים הינם החשופים ביותר לדבריה לסיבוכים חמורים של המחלה ועלולים להידבק בה מאחאיהם הגדולים, מהוריהם או מהמטפלים בהם.

Morb Mortal Wkly Rep. 2010;59:1018-1023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה