מנח varus כרוך בסיכון מוגבר לאוסטאוארתריטיס (מתוך ה- Annals of the Rheumatic Diseases)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בירחון Annals of the Rheumatic Diseases,עולה כי אלו עם מנח ברכיים בצורת varus (ברכיים הפונות החוצה), אך לא אלו עם valgus (ברכיים הפונות פנימה), הינם בעלי סיכון מוגבר לפתח אוסטאוארתריטיס של הברך.

לדברי החוקרים, דלקת פרקים קיימת מוחמרת כאשר מפרקי בצורת varus או valgus נושאים משקל עודף.

אוסטאוארתריטיס כרוכה בהידרדרות סחוס המפרק, המביאה לכאב ולעתים לנכות, כאשר אוסטאוארתריטיס של הברך משפיעה על 6.1% מן המבוגרים מעל גיל 30 שנים.

מנחי varus ו valgus, מגבירים עומס טיביו-פמורלי מדיאלי ולטרלי, בהתאמה.  במחקרים קודמים, הודגם קשר בין מנחי ברך לא תקינים ובין התפתחות אוסטאוארתריטיס, אולם לא הודגם קשר ברור להיארעות אוסטאוארתריטיס.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק האם מנח הברך משפיע על הסיכון להתפתחות אוסטאוארתריטיס חדשה, וכן על הסיכון להתקדמות מחלה קיימת.

במחקר הנוכחי נבדקו 2,713 משתתפים בני 50 עד 79 שנים, אשר סבלו מארתריטיס או היו בסיכון מוגבר להתפתחות מצב זה עקב עודף משקל, ניתוח ברך בעברם או פגיעת ברך בעברם.

במסגרת המחקר נכללו צילומי גפה תחתונה מלאים מן הירך ועד הקרסול בכדי להעריך את מנח הברך וצילומי ברך בתחילת המחקר ולאחר 30 חודשים.  Varus הוגדר כזווית של 178 מעלות ומטה בין הירך והשוק, ואילו valgus הוגדר כזווית של 182 מעלות ומעלה.

בתחילת המחקר, אוסטאוארתריטיס הודגמה ב- 1,307 ברכיים (950 משתתפים).  מתוך הברכיים שהודגם להן אוסטאוארתריטיס בתחילת המחקר, 58% היו בעלות מנח varus, ו 18% היו במנח valgus.  מתוך הברכיים ללא אוסטאוארתריטיס בתחילת המחקר, 41% היו בעלות מנח varus, ו 19% היו במנח valgus.

החוקרים מצאו כי מנח varus נקשר בסיכון מוגבר פי 1.49 להתפתחות אוסטאוארתריטיס (95% CI, 1.06 – 2.10).  לא הודגם סיכון מוגבר במנח valgus. 

בקרב 1,307 הברכיים עם אוסטאוארתריטיס בתחילת המחקר, מנח varus היה כרוך בסיכון מוגבר להתקדמות אוסטאוארתריטיס מדיאלית (יחס סיכויים מותאם 3.59; 95% CI, 2.62 – 4.92) וסיכון מופחת להתקדמות לטרלית.  מנח valgus היה כרוך בסיכון מוגבר להתקדמות לטרלית (יחס סיכויים מותאם 4.85; 95% CI, 3.17 – 7.42) וסיכון מופחת להתקדמות מדיאלית.

החוקרים מציינים כי ממצאיהם אינם מפתיעים מבחינה ביומכנית.  לדבריהם, מקור מנח לא תקין של הברך נובע מגורמים גנטיים, התפתחותיים או טראומטיים, אולם ללא קשר לגורם, שני המנחים הבלתי תקינים מעלים את הסיכון להתקדמות אוסטאוארתריטיס.

התוצאות תומכות ביצירת אמצעים חדשים לשיפור חלוקת עומס טיביופמורלי ובברכיים במנח לא תקין.

בין מגבלות המחקר יש לציין העדר יכולת לקבוע גורמים שהביאו לאוסטאוארתריטיס מלכתחילה, וכן הקושי לקבוע שינויים במנח הברך לאורך המחקר.  בנוסף, נבדקים שלא השלימו את כל תקופת המעקב היו בעלי BMI גבוה יותר, עובדה שיכולה הייתה להשפיע על תוצאות המחקר.

Ann Rheum Dis

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

  • היעילות והבטיחות של Romosozumab ו-Teriparatide בנשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

    היעילות והבטיחות של Romosozumab ו-Teriparatide בנשים לאחר-מנופאוזה עם אוסטיאופורוזיס (J Clin Endocrinol Metab)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ב- Romosozumab (איבניטי) מלווה בעליה גדולה יותר בצפיפות העצם לעומת Teriparatide (טריפראטייד) לאחר שנה אחת, לצד שיעור גבוה יותר של חולים המשלימים תא הטיפול. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של Romosozumab ו-Teriparatide. […]

  • מה בין רמות חומצה אורית בדם ובין הסיכון לסרטן שד? (Am J Med Sci)

    מה בין רמות חומצה אורית בדם ובין הסיכון לסרטן שד? (Am J Med Sci)

    מנתונים שפורסמו בכתב העת American Journal of the Medical Sciences עולה כי רמות גבוהות של חומצה אורית בדם עשויות להפחית את הסיכון להיארעות סרטן שד בנשים, רמז להשפעה מגנה של חומצה אורית בדם מפני המחלה הממארת בנשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תתכן מעורבות של רמות חומצה אורית בדם בהתפתחות ממאירות בשל עיכוב עקה חמצונית, […]

  • שכיחות גבוהה של גאוט בחולים לאחר השתלת לב או ריאה (Front Transplant)

    שכיחות גבוהה של גאוט בחולים לאחר השתלת לב או ריאה (Front Transplant)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Transplantation עולה כי גאוט נפוץ מאוד בחולים לאחר השתלת לב ו/או ריאות, כאשר אבחנה קודמת של גאוט טרם ההשתלה מנבאת התפתחות מחלה תסמינית לאחר ההשתלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גאוט עשוי להתפתח לאחר השתלת איבר סולידי עם השלכות משמעותיות על בריאות החולים. בהעדר מידע אודות שיעורי […]

  • מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מעלה ביותר מ-50% את הסיכון לאבחנה של לופוס בנשים, עם סיכון גבוה כפליים באלו עם נוגדנים כנגד דנ”א סליל כפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 204,175 נשים ממחקר Nurses’ Health Study בין השנים 1984-2016. המשתתפים השלימו שאלוני […]

  • התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית, משלב Tofacitinib (קסלג’אנז) עם קורטיקוסטרואידים לווה בשיפור תגובה לטיפול והפחתת הצורך בטיפול הצלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים מהווה את המרכיב העיקרי של הטיפול בחולים מאושפזים עם התלקחות […]

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה